Ad Clicks :Ad Views :
img

Wat zijn gluten, en waarom is het slecht voor sommige mensen?

1794 Views

Wat zijn gluten, en waarom is het slecht voor sommige mensen?

Gluten zijn zeer omstreden deze dagen.

De meeste bronnen beweren dat het veilig is voor iedereen behalve degenen die coeliakie hebben.

Aan de andere kant geloven sommige gezondheidsexperts dat gluten schadelijk zijn voor de meeste mensen.

Volgens een recente enquête proberen meer dan 30% Amerikanen actief te voorkomen dat ze gluten eten.

Dit artikel legt uit wat gluten is en hoe het uw gezondheid kan beïnvloeden.

Wat zijn gluten?

Gluten is een familie van de eiwitten die voorkomt in granen zoals tarwe, rogge, spelt en gerst.

Van de glutenbevattende granen is tarwe verreweg het meest geconsumeerd.

De twee belangrijkste eiwitten in gluten zijn glutenine en gliadine. Gliadine is verantwoordelijk voor de meeste negatieve gezondheidseffecten (12).

Wanneer meel wordt gemengd met water, vormen de gluten-eiwitten een kleverige samenhang met een lijmachtige consistentie.

Deze lijmachtige consistentie maakt het deeg elastisch en geeft brood het vermogen om op te rijzen ​​als het wordt gebakken. Het biedt ook een taaie, bevredigende structuur (34).

Interessant is dat de naam glu-ten is afgeleid van deze lijmachtige eigenschap van nat deeg.

Kortom: Gluten is een familie van eiwitten die voorkomen in granen zoals tarwe, spelt, rogge en gerst. Gliadine en glutenine zijn de twee belangrijkste gluten-eiwitten.

Problemen met gluten

De meeste mensen tolereren gluten prima.

Het kan echter problemen veroorzaken voor mensen met bepaalde gezondheidsproblemen.

Dit omvat coeliakie, glutengevoeligheid tarweallergie en andere ziekten(5, 6).

Coeliakie

Coeliakie ,  is de ernstigste vorm van glutenintolerantie. Het treft ongeveer 0,7-1% van de bevolking (7).

Het is een auto-immuunziekte en betreft het lichaam dat gluten behandelt als een vreemde indringer. Het immuunsysteem valt de gluten aan, evenals de binnenkant van het darmkanaal (8).

Dit is schadelijk voor de darmwand en kan tekorten aan voedingsstoffen veroorzaken, bloedarmoede, ernstige problemen met de spijsvertering en een verhoogd risico op vele ziekten (9).

De meest voorkomende symptomen van coeliakie zijn spijsverteringsongemakken, weefselschade in de dunne darm, opgeblazen gevoel, diarree , obstipatie , hoofdpijn , vermoeidheid , huiduitslag,depressie , gewichtsverlies en stinkende ontlasting(10, 11).

Sommige mensen met coeliakie hebben echter geen spijsverteringsklachten, maar kunnen andere symptomen hebben zoals vermoeidheid of bloedarmoede (1213).

Om deze reden kan coeliakie heel moeilijk te diagnosticeren zijn. In feite weet tot 80% van de mensen met coeliakie niet dat ze het hebben (714).

Kortom: Coeliakie is een auto-immuunziekte die ervoor zorgt dat het lichaam gluten in het spijsverteringsstelsel aanvalt. Dit kan ernstige spijsverteringsstoornissen en andere gezondheidsproblemen veroorzaken.

Niet-coeliakie gluten gevoeligheid

Er zijn veel mensen die niet positief testen op coeliakie, maar toch negatief reageren op gluten.

Deze aandoening wordt niet-coeliakie gluten gevoeligheid genoemd.

Het is op dit moment niet bekend hoeveel mensen deze aandoening hebben, maar deze wordt geschat op 0,5-13% (15).

Symptomen van gluten gevoeligheid zijn diarree, maagpijn, vermoeidheid, een opgeblazen gevoel en depressie.

Er is geen duidelijke definitie van niet-coeliakie gluten gevoeligheid, maar de diagnose wordt gesteld wanneer een patiënt negatief reageert op gluten, maar coeliakie en allergieën zijn uitgesloten (16171819).

Sommige deskundigen zijn echter van mening dat dit geen echte voorwaarde is. Ze denken dat de schadelijke effecten denkbeeldig zijn of worden veroorzaakt door andere stoffen dan gluten.

In een onderzoek werden bijna 400 mensen met zelfgediagnosticeerde glutenonverdraagzaamheid onderzocht en werd onderzocht of ze op een glutenvrij dieet verbeterden (20).

De resultaten toonden aan dat slechts 26 mensen coeliakie hadden, terwijl 2 een tarweallergie hadden. Slechts 27 van de overgebleven 364 mensen werden gediagnosticeerd als gluten-gevoelig.

Dat betekent dat van de 400 die dachten dat ze gluten-intolerant waren, slechts 55 mensen (14,5%) een probleem hadden met gluten.

Daarom hebben veel mensen die denken dat ze gluten-intolerant zijn, andere oorzaken voor hun symptomen.

Kortom: Veel mensen reageren negatief op gluten, maar hebben geen coeliakie. Deze aandoening, bekend als niet-coeliakie gluten gevoeligheid, is controversieel.

Prikkelbare darm syndroom

Prikkelbare darmsyndroom (PDS) is een veelvoorkomende spijsverteringsstoornis die symptomen veroorzaakt zoals buikpijn, krampen, een opgeblazen gevoel, winderigheid en diarree (21).

Het is een chronische aandoening, maar veel mensen zijn in staat om hun symptomen te beheersen met een dieet, veranderingen in levensstijl of stressbeheersing.

Interessant is dat studies hebben aangetoond dat sommige mensen met PDS baat kunnen hebben bij een glutenvrij dieet (22, 23, 24, 25).

Tarwe allergie

Voor ongeveer 1% van de bevolking kan een tarwe-allergie problemen met de spijsvertering veroorzaken na het nuttigen van gluten (26).

Bovendien hebben studies aangetoond dat een glutenvrij dieet sommige mensen kan helpen met schizofrenie , autisme en een ziekte die glutenastaxie wordt genoemd (27, 28, 29).

Kortom: Gluten kan problematisch zijn voor mensen met het prikkelbare darm syndroom en tarwe-allergie. Mensen met schizofrenie, autisme en glutenataxie kunnen ook profiteren van een glutenvrij dieet.

Gluten allergie

Spijsverteringsongemakken is de meest voorkomende indicatie van glutenintolerantie. U kunt ook bloedarmoede krijgen of problemen krijgen om aan te komen.

Vraag eerst aan uw arts om coeliakie te controleren om erachter te komen wat uw ongemak veroorzaakt.

Er zijn twee belangrijke manieren om erachter te komen of u coeliakie heeft (10):

  • Bloedonderzoek: er zijn verschillende bloedtests die naar antilichamen zoeken. De meest gebruikelijke is de tTG-IgA-test. Als dat positief is, wordt meestal een weefselbiopt aanbevolen om de resultaten te bevestigen.
  • Biopsie uit de dunne darm: een gezondheidswerker neemt een klein weefselmonster uit de dunne darm, dat wordt geanalyseerd op beschadiging.

Als je denkt dat u coeliakie heeft, moet u uw arts raadplegen voordat u een glutenvrij dieet probeert. Dit maakt het gemakkelijker om een ​​juiste diagnose te krijgen.

Als je geen coeliakie hebt, is de beste manier om erachter te komen of je gevoelig bent voor gluten, om een ​​paar weken lang een strikt glutenvrij dieet te volgen om te zien of de symptomen verbeteren.

Daarna moet je gluten weer in je dieet introduceren en kijken of je symptomen terugkeren.

Als uw symptomen niet verbeteren op een glutenvrij dieet, en niet erger worden wanneer u gluten opnieuw introduceert, dan is de boosdoener waarschijnlijk iets anders dan gluten.

Kortom: Als u denkt dat u negatief reageert op gluten, moet u uw arts raadplegen om te zien of u coeliakie heeft. Als dat is uitgesloten, kan een glutenvrij dieet helpen bepalen of u daadwerkelijk gluten-intolerant bent.

FODMAPs 

FODMAP’s zijn koolhydraten met een korte keten die in veel voedingsmiddelen worden gevonden, waaronder tarwe.

Veel mensen kunnen deze niet goed verteren, wat verschillende spijsverteringsklachten kan veroorzaken (3031).

Er zijn zelfs aanwijzingen dat veel mensen met “glutengevoeligheid” daadwerkelijk gevoelig zijn voor FODMAPs, en niet voor gluten(32).

Een studie van 37 mensen met zelfgerapporteerde gluten-gevoeligheid plaatste deelnemers op een laag-FODMAP-dieet, dat de symptomen verlaagde. De deelnemers kregen vervolgens geïsoleerd gluten, wat hun spijsverteringssymptomen niet beïnvloedde (32).

Dit geeft aan dat FODMAPs de echte boosdoener kunnen zijn voor veel mensen die denken dat ze negatief reageren op gluten.

Kortom: FODMAPs zijn koolhydraten met een korte keten die worden aangetroffen in veel voedingsmiddelen, waaronder tarwe. Ze kunnen de echte boosdoener zijn voor veel mensen die denken dat ze negatief reageren op gluten.

Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan gluten?

De meest voorkomende oorzaken van gluten in het dieet zijn:

  • Tarwe
  • Spelt
  • Rogge
  • Gerst
  • Brood
  • Granen
  • Bier
  • Cakes, koekjes en gebak

Tarwe wordt ook toegevoegd aan alle soorten bewerkte voedingsmiddelen. Als je gluten wilt vermijden, kun je beter beginnen met het lezen van voedseletiketten.

Kortom:De meest voorkomende voedingsbronnen van gluten zijn tarwe, spelt, rogge, gerst, brood, pasta, ontbijtgranen en gebak.

Hoe veilig is een glutenvrij dieet

Het starten van een glutenvrij dieet kan in het begin nogal uitdagend zijn.

Het eerste dat u hoeft te doen is beginnen met het lezen van de labels op alles wat u eet.

U zult snel merken dat gluten, vooral tarwe, wordt toegevoegd aan een verrassend aantal voedingsmiddelen.

U moet ook vooral heel, gezond voedsel eten, omdat de meeste onbewerkte voedingsmiddelen van nature glutenvrij zijn. Vermijd verwerkte voedingsmiddelen, granen en granen die gluten bevatten.

Glutenvrije granen

Er zijn een paar granen en zaden die van nature glutenvrij zijn. Deze omvatten:

Hoewel haver van nature glutenvrij is, kunnen ze hierdoor worden besmet. Daarom is het het veiligst om alleen haver te consumeren met een glutenvrij label (3334).

Glutenvrije levensmiddelen

Er zijn tal van gezonde levensmiddelen die van nature glutenvrij, waaronder:

Als vuistregel is het beter om voedingsmiddelen te kiezen die van nature glutenvrij zijn in plaats van verwerkte glutenvrije producten. Deze zijn meestal arm aan voedingsstoffen en bevatten veel toegevoegde suiker of geraffineerde granen.

De meeste dranken zijn ook glutenvrij, behalve bier (tenzij het zegt dat het glutenvrij is).

Kortom: Er zijn veel voedingsmiddelen en granen die van nature glutenvrij zijn. Probeer meestal gezond, heel voedsel te kiezen.

Wie moet gluten vermijden?

Voor de overgrote meerderheid van mensen is het vermijden van gluten onnodig.

Voor mensen met bepaalde gezondheidsproblemen kan het verwijderen van gluten uit het dieet echter een groot verschil maken.

Bovendien is de voeding gewoonlijk zonder enig probleem te proberen. Er zijn geen voedingsstoffen in gluten granen die je niet van andere voedingsmiddelen kan krijgen.

Zorg ervoor dat u gezond voedsel kiest. Een glutenvrij label betekent niet automatisch dat een voedingsmiddel gezond is.

Glutenvrij junkfood is nog steeds junkfood.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

achttien − 15 =

This div height required for enabling the sticky sidebar