img

Wat zijn gluten, en waarom is het slecht voor sommige mensen?

1582 Views

Wat zijn gluten, en waarom is het slecht voor sommige mensen?

Gluten zijn zeer omstreden deze dagen.

De meeste bronnen beweren dat het veilig is voor iedereen behalve degenen die coeliakie hebben.

Aan de andere kant, sommige gezondheidsdeskundigen geloven dat gluten schadelijk zijn voor de meeste mensen.

Volgens een recent onderzoek, meer dan 30% van de Europeanen proberen actief het voorkomen van het eten van gluten.

Dit artikel legt uit wat gluten zijn, en hoe het invloed kan hebben op uw gezondheid.

Wat zijn Gluten?

Gluten is een familie van de eiwitten aanwezig in granen zoals tarwe , rogge, spelt en gerst.

Van het gluten bevattende granen, tarwe is veruit het meest gebruikte.

De twee belangrijkste eiwitten in gluten glutenine en gliadine. Gliadine is verantwoordelijk voor de meeste negatieve gezondheidseffecten(1, 2)

Wanneer meel wordt gemengd met water , gluten eiwitten vormen een kleverige samenhang dat een lijm-achtige consistentie heeft.

Deze lijm-achtige consistentie maakt het deeg elastisch, en geeft het brood de mogelijkheid om te rijzen wanneer het wordt gebakken. Het biedt ook een taai, bevredigend structuur(3, 4).

Interessant is dat de naam glu-ten ontleend aan de lijmachtige eigenschap van nat deeg.

Kortom: Gluten is een familie van de eiwitten in granen zoals tarwe, spelt, rogge. Gliadine en glutenine zijn de twee belangrijkste gluten eiwitten.

Waarom zijn gluten slecht voor sommige mensen?

De meeste mensen tolereren gluten prima.

Het kan echter problemen veroorzaken voor mensen met bepaalde gezondheidsproblemen.

Dit omvat coeliakie, gluten gevoeligheid tarweallergie en andere ziekten(5, 6).

Coeliakie

Coeliakie , is de meest ernstige vorm van gluten-intolerantie. Het treft ongeveer  0,7-1% van de bevolking(7).

Het is een auto-immune aandoening, en het lichaam gaat gluten behandelen als een vreemde indringer. Het immuunsysteem valt de gluten aan, evenals het slijmvlies van de darm(8).

Dit schaadt de darmwand en kan leiden tot tekorten aan voedingsstoffen , anemie, ernstige spijsverteringsproblemen en een verhoogd risico op veel ziekten (9).

De meest voorkomende symptomen van coeliakie spijsvertering, weefselschade in de dunne darm, opzwellen , diarree, constipatie, hoofdpijn, vermoeidheid, huiduitslag, depressie, gewichtsverlies en stinkende ontlasting(10, 11).

Echter, sommige mensen met coeliakie hebben geen digestieve symptomen, maar kunnen ook andere symptomen zijn zoals vermoeidheid of bloedarmoede ervaren(12, 13).

Daarom is coeliakie moeilijk te diagnosticeren. In feite, ongeveer 80% van de mensen met coeliakie weten niet dat ze het hebben(7, 14).

Kortom: Coeliakie is een auto-immuunziekte die gluten in het lichaam en in het spijsverteringsstelsel aanvalt. Dit kan ernstige spijsverteringsstoornissen en andere gezondheidsproblemen veroorzaken.

Non-coeliakie-gluten gevoeligheid

Mand vol met brood

Er zijn veel mensen die niet positief voor coeliakie worden getest, maar nog steeds negatief reageren op gluten.

Deze aandoening heet niet-coeliakie gluten gevoeligheid.

Het is momenteel niet bekend hoeveel mensen deze aandoening hebben, maar het is naar schatting zo’n 0,5-13% (15).

Symptomen van gluten gevoeligheid zijn diarree, buikpijn, vermoeidheid, opgeblazen gevoel en depressie.

Er is geen duidelijke definitie van niet-coeliakie gluten gevoeligheid, maar de diagnose wordt gesteld wanneer een patiënt negatief reageert op gluten, als coeliakie en allergieën zijn uitgesloten(16, 17, 18, 19).

Echter, sommige experts geloven dat dit niet echt een voorwaarde is. Ze denken dat de negatieve effecten worden veroorzaakt door uw verbeelding of andere stoffen dan gluten stoffen.

Een studie keek naar bijna 400 mensen met een zelf-diagnose gluten intolerantie, en onderzochten of ze verbeterde op een glutenvrij dieet(20).

De resultaten toonden aan dat slechts 26 mensen hadden coeliakie, terwijl 2 hadden tarweallergie. Slechts 27 van de resterende 364 mensen werden gediagnosticeerd als gluten gevoelig.

Dat betekent dat van de 400 die dachten dat ze gluten intolerant aren, slechts 55 mensen (14,5%) eigenlijk een probleem had met gluten.

Dus, veel mensen die denken dat ze gluten intolerant zijn hebben eigenlijk andere oorzaken voor hun symptomen.

Kortom: Veel mensen reageren negatief op gluten, maar hebben geen coeliakie. Deze aandoening bekend als niet-coeliakie gluten gevoeligheid is controversieel.

Prikkelbare darm syndroom, tarweallergie

Prikkelbare darmsyndroom (PDS) is een veel voorkomende aandoening die digestieve symptomen zoals buikpijn, kramp, opgeblazen gevoel, gas en diarree veroorzaakt(21).

Het is een chronische aandoening, maar veel mensen zijn in staat om hun symptomen onder controle te houden met een dieet, veranderingen in levensstijl of stressbeheersing.

Interessant, studies hebben aangetoond dat sommige mensen met PDS kunnen profiteren van een glutenvrij dieet(22, 23, 24, 25).

Ongeveer 1% van de bevolking, kan een tarwe-allergie mogelijk probleem veroorzaken door het nuttigen van gluten in hun spijsvertering(26).

Bovendien, studies hebben aangetoond dat een gluten-vrij dieet helpt voor sommige individuen met de ziekte genaamd gluten ataxie, schizofrenie en autisme(27, 28, 29).

Kortom: Gluten kan problematisch zijn voor mensen met het prikkelbare darm syndroom en tarwe allergie. Mensen met schizofrenie, autisme en gluten ataxie kunnen ook profiteren van een glutenvrij dieet.

Hoe weet je of je gluten intolerant bent

Spijsvertering ongemak is de meest voorkomende indicatie van gluten-intolerantie. U kunt ook bloedarmoede of problemen met het gewicht hebben .

Om erachter te komen wat de oorzaak van uw ongemak is, vraag dan uw arts om eerst te controleren op coeliakie.

Er zijn twee manieren om erachter te komen of je coeliakie hebt(10):

  • Bloedonderzoek: Er zijn verschillende bloedtesten die screenen op antilichamen. De meest voorkomende heet de tTG-IgA-test . Als dat positief is, wordt een weefselbiopsie gewoonlijk aanbevolen om de resultaten te bevestigen.
  • Biopsie van dunne darm: een arts draait een klein weefselmonster van de dunne darm, die wordt geanalyseerd op beschadigingen.

Als u denkt dat u coeliakie heeft, moet u overleggen met uw arts voordat u overgaat naar een glutenvrij dieet. Dit maakt het gemakkelijker om een juiste diagnose te verkrijgen.

Als u geen coeliakie heeft, is de beste manier om erachter te komen of u gevoelig bent voor gluten en een streng glutenvrij dieet te volgen voor een paar weken om te zien of de symptomen verbeteren.

Dan zou je gluten weer terug in uw dieet introduceren om te zien of de symptomen terugkeren.

Als uw symptomen niet verbeteren op een glutenvrij dieet, en niet erger wordt als je opnieuw gluten in je voeding gebruikt, dan is de boosdoener waarschijnlijk iets anders dan gluten.

Kortom: Als u denkt dat u negatief reageert op gluten, moet u overleggen met uw arts om te zien of het coeliakie is. Als dat is uitgesloten, kan een glutenvrij dieet bepalen of u daadwerkelijk gluten intolerant bent.

FODMAPs kunnen ook leiden tot spijsverteringsproblemen

brood Caution

FODMAPs zijn korte-keten koolhydraten aanwezig in veel voedingsmiddelen, zoals tarwe.

Veel mensen zijn niet in staat deze goed te verteren, waardoor verschillende digestieve symptomen kunnen ontstaan(30, 31)

Er is in feite enig bewijs dat veel mensen met “glutengevoeligheid” eigenlijk gevoelig zijn voor FODMAPs, en niet voor gluten(32).

Een studie bij 37 mensen met een zelf-gerapporteerde gluten gevoeligheid gaven deelnemers een low-FODMAP dieet, welke de symptomen verminderd. De deelnemers werden vervolgens geïsoleerd van gluten, die geen invloed hadden op hun spijsvertering symptomen (32).

Dit geeft aan dat FODMAPs de ware boosdoener is voor veel mensen die denken dat ze negatief reageren op gluten.

Kortom: FODMAPs zijn korte-keten koolhydraten aanwezig in veel voedingsmiddelen, zoals tarwe. Zij kunnen de ware boosdoener zijn voor veel mensen die denken dat ze negatief reageren op gluten.

Welke voedingsmiddelen zijn rijk aan gluten?

De meest voorkomende oorzaken van gluten in het dieet zijn:

  • Tarwe
  • Spelt
  • Rogge
  • Gerst
  • Brood
  • Granen
  • Bier
  • Cakes, koekjes en gebak

Tarwe wordt ook toegevoegd aan allerlei bewerkte voedingsmiddelen . Als u gluten wilt vermijden, dan kun je beter beginnen met het lezen van etiketten van levensmiddelen.

Kortom:De meest voorkomende voedingsbronnen van gluten zijn tarwe, spelt, rogge, gerst, brood, pasta, granen en gebak.

Hoe veilig is een glutenvrij dieet

Fruit en groenten

Het starten van een glutenvrij dieet kan nogal een uitdaging zijn om mee te beginnen.

Het eerste wat je hoeft te doen is beginnen met het lezen van de etiketten op alles wat je eet.

U zult snel beseffen dat gluten, met name tarwe, wordt toegevoegd aan een verrassend aantal voedingsmiddelen.

Je moet ook voornamelijk onbewerkte granen eten, zoals de meeste voedsel van nature glutenvrij zijn. Vermijd bewerkte voedingsmiddelen, granen en granen die gluten bevatten.

Glutenvrije granen

Er zijn een paar granen en zaden die van nature glutenvrij zijn. Deze omvatten:

Echter, terwijl haver van nature glutenvrij is, kunnen zij worden besmet door andere graansoorten. Daarom is het veiligste alleen haver te consumeren met een glutenvrij label(33, 34).

Glutenvrije levensmiddelen

Er zijn tal van gezonde levensmiddelen die van nature glutenvrij, waaronder:

Als vuistregel, is het beter om levensmiddelen die van nature glutenvrij zijn, in plaats van verwerkte glutenvrije producten te kiezen. Deze hebben de neiging weinig voedingsstoffen en hoog te zijn in  toegevoegde suiker of geraffineerde granen .

De meeste drankjes zijn ook gluten-vrij, met uitzondering van bier (tenzij men zegt dat het glutenvrije is).

Kortom: Er zijn tal van voedingsmiddelen en granen die van nature glutenvrij zijn. Probeer om vooral gezonde voedingsmiddelen te kiezen

Moet iedereen gluten vermijden?

Voor de overgrote meerderheid van de mensen is het vermijden van gluten niet nodig.

Echter, voor mensen met bepaalde aandoeningen, het verwijderen van gluten uit de voeding kan een groot verschil maken.

Bovendien is de voeding gewoonlijk zonder enig probleem te proberen. Er zijn geen voedingsstoffen in gluten granen die je niet van andere voedingsmiddelen kan krijgen.

Zorg er wel voor om gezonde voedingsmiddelen te kiezen. Een glutenvrij label betekent niet automatisch dat een levensmiddel gezond is.

Glutenvrije junkfood is nog steeds junk food.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text