omega 3

Wat zijn omega 3 vetzuren? Uitgelegd in menselijke termen

Wat zijn omega 3 vetzuren? Uitgelegd in menselijke termen

Omega 3 vetzuren zijn zeer belangrijke vetten die we uit de voeding moeten halen.

De meeste mensen weten echter niet echt wat ze zijn.

In dit artikel wordt uitgelegd wat omega 3 vetzuren zijn, hoe ze werken en waarom u zich zorgen moet maken.

Wat is Omega 3?

Omega 3 is een afkorting voor omega-3 vetzuur.

Dit is een familie van essentiële vetzuren die een belangrijke rol spelen in het menselijk lichaam (1).

We kunnen ze niet alleen produceren, dus we moeten ze uit het onze voeding halen.

Omega 3 vetzuren zijn meervoudig onverzadigd, wat betekent dat ze verschillende dubbele bindingen hebben in de chemische structuur.

De drie belangrijkste soorten zijn ALA (alfa-linoleenzuur), DHA (docosahexaeenzuur) en EPA (eicosapentaeenzuur).

ALA wordt voornamelijk aangetroffen in planten, terwijl DHA en EPA voornamelijk worden aangetroffen in dierlijk voedsel en algen.

Omega 3 vetzuren zijn nodig voor een optimale functie van het menselijk lichaam en ze kunnen ook tal van krachtige gezondheidsvoordelen bieden (2).

Veel voorkomende voedingsmiddelen met veel omega 3 vetzuren zijn vette vis, visolie, lijnzaad, chia-zaden, lijnzaadolie en walnoten, om er maar een paar te noemen.

Voor mensen die niet veel van deze voedingsmiddelen eten, wordt een omega 3-supplement (zoals visolie) vaak aanbevolen.

Kortom:Omega 3 vetzuren zijn een familie van belangrijke vetten die we uit het dieet moeten halen. De drie hoofdtypen zijn ALA, EPA en DHA.

Wat betekent Omega 3?

De omega-naamconventie heeft te maken met de plaatsing van de dubbele bindingen op de vetzuurketen.

Elk vetzuur heeft een lange keten van koolstofatomen, met één carbonzuur uiteinde (alfa genoemd) en één methyl uiteinde (omega genoemd).

Hier is een foto met twee vetzuren. Het alpha-uiteinde bevindt zich aan de linkerkant en het omega-uiteinde aan de rechterkant. De dubbele lijnen tonen de plaatsing van de dubbele bindingen.

Fotobron: GB HealthWatch.

De omega 3 vet-ALA is aan de bovenkant en het vet omega 6 vet aan de onderkant.

Het getal 3 betekent dat de eerste dubbele binding van het vetzuurmolecuul zich op 3 koolstofatomen bevindt verwijderd van het omega-uiteinde.

Omgekeerd bevindt de dubbele binding in omega 6 vetzuren zich op 6 koolstofatomen verwijderd van het omega-uiteinde.

Kortom:De omega-naamconventie heeft te maken met de plaatsing van de dubbele binding in het vetzuurmolecuul. Omega 3 vetzuren hebben de eerste dubbele binding geplaatst 3 koolstofatomen verwijderd van het omega-uiteinde.

De drie typen: ALA, EPA en DHA

Er zijn drie hoofdtypen omega-3-vetzuren: ALA, DHA en EPA.

ALA (alfa-linoleenzuur)

Alfa-linoleenzuur (ALA) is het meest voorkomende omega 3 vetzuur in het dieet. Het is 18 koolstofatomen lang (3).

Het is niet actief in het menselijk lichaam en moet worden omgezet in de actieve vormen, EPA en DHA.

Dit conversieproces is echter inefficiënt. Slechts een klein percentage van ALA wordt omgezet in de actieve formulieren (456).

ALA is te vinden in lijnzaad, lijnzaadolie, koolzaadolie, chia zaden, walnotenhennepzaden en sojabonen onder andere.

EPA (eicosapentaeenzuur)

Eicosapentaeenzuur is een omega 3 vetzuur dat 20 koolstofatomen lang is.

Het komt vooral voor in dierlijke producten, zoals vette vis en visolie. Sommige microalgen bevatten echter ook EPA.

Het heeft verschillende functies in het menselijk lichaam. Een deel ervan kan worden omgezet in DHA.

DHA (docosahexaeenzuur)

Docosahexaeenzuur (DHA) is het belangrijkste omega 3 vetzuur in het menselijk lichaam. Het is 22 koolstofatomen lang.

Het is een belangrijk structureel onderdeel van de hersenen, het netvlies van de ogen en tal van belangrijke delen van het lichaam (7).

Net als EPA wordt het vooral aangetroffen in dierlijke producten zoals vette vis en visolie. Vlees, eieren en zuivelproducten producten van grasgevoerde dieren bevatten ook vaak aanzienlijke hoeveelheden.

Vegetariërs en veganisten missen vaak DHA en zouden microalgen supplementen moeten nemen, die DHA bevatten (89).

Kortom:Er zijn drie belangrijke omega 3 vetzuren in het dieet: ALA (alfa-linoleenzuur), EPA (eicosapentaeenzuur) en DHA (docosahexaeenzuur).

De Omega 6: Omega 3 verhouding

Omega 6 vetzuren hebben ook een belangrijke rol in het menselijk lichaam.

Hun functie is vaak vergelijkbaar met de functie van omega 3 vetzuren.

Beide worden gebruikt om signaalmoleculen te produceren, eicosanoïden genaamd, die verschillende functies hebben in verband met ontsteking, bloedstolling en andere (10).

Omega 3 vetzuren zijn ontstekingsremmend, maar te veel omega 6 eten werkt deze gunstige effecten tegen.

Om deze reden moeten we deze vetzuren in een bepaald evenwicht consumeren voor een optimale gezondheid. Deze balans tussen omega 6 en omega 3 wordt vaak de omega-6: omega-3-ratio genoemd.

Tegenwoordig eten de meeste mensen veel te veel omega 6 vetten en te weinig omega-3, dus de verhouding is momenteel ver naar de kant van de omega 6 (11).

Kortom:Omega 3 en omega 6 vetzuren worden gebruikt om belangrijke signaalmoleculen te produceren die eicosanoïden worden genoemd. Het verkrijgen van beide soorten vetzuren in een bepaalde balans wordt belangrijk geacht voor een optimale gezondheid.

Wat Omega-3 vetzuren doen

Omega 3 vetzuren, met name DHA, spelen structurele rollen in de hersenen en het netvlies van de ogen (7).

Het is met name belangrijk voor zwangere vrouwen en moeders die borstvoeding geven om voldoende DHA te krijgen.

Dit kan de toekomstige gezondheid en intelligentie van de baby beïnvloeden (12).

Bovendien kan het krijgen van voldoende omega 3 vetzuren ook voor volwassenen grote voordelen voor de gezondheid hebben. Dit geldt met name voor de met een langere keten, EPA en DHA.

Hoewel het bewijs verdeeld is, hebben onderzoeken aangetoond dat omega 3 vetzuren beschermende effecten kunnen hebben tegen allerlei soorten ziekten.

Dit omvat borstkanker, depressie, ADHD, evenals verschillende ontstekingsziekten(13141516).

Tot slot zijn omega-3-vetzuren belangrijk, en in het moderne voedingspatroon ontbreekt dit ernstig.

Als u niet van vis houdt, overweeg dan om een supplementen te nemen. Het is zowel goedkoop als effectief.

Reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.