Pistaches zijn lekker en voedzaam en worden als snack gegeten en als ingrediënt in veel gerechten gebruikt.

Hun groene kleur maakt ze populair in ijsjes, gebakken produkten, snoep, olie en worstjes, omdat ze een duidelijke en natuurlijke kleur en smaak toevoegen.

Als u echter een notenallergie hebt, vraag je misschien af wat pistachenoten precies zijn en of ze tot de notenfamilie behoren.

Dit artikel legt uit of pistachenoten noten zijn en bespreekt enkele van de gezondheidsvoordelen van het eten van pistachenoten.

Aanbiedingen deze maand

UPGRADE jouw eigen SPOTIFY account

Netflixs accounts en Gift Cards

Videoland en Disney+ accounts

Nieuw: Sweat Fitness programma voor vrouwen

Fox Sports + Go accounts

Profiteer nu van deze aanbiedingen

Wat zijn noten?

Wanneer de meeste mensen aan noten denken, denken ze aan kleine harde noten zoals amandelen, walnoten, cashewnoten en pinda’s.

Toch zijn niet alle voedingsmiddelen die mensen gewoonlijk als noten beschouwen, botanisch als zodanig geclassificeerd.

Verschillende delen van planten worden vaak gegroepeerd onder de term “noten” ( 1 ):

  • Echte botanische noten. Dit zijn vruchten met een harde oneetbare schaal en zaad. De schaal gaat niet open om het zaad zelf vrij te geven. Echte noten zijn kastanjes, hazelnoten en eikels.
  • Zaden van steenvruchten. Steenvruchten zijn vlezige vruchtensoorten met een harde, steenachtige kern of pit. Sommige steenvruchten die gewoonlijk noten worden genoemd, zijn amandelen, cashewnoten , pecannoten, walnoten en kokosnoot.
  • Andere zaden. Deze omvatten zaden zonder een omhulsel, zoals pijnboompitten en gingko noten, evenals zaden ingesloten in een fruit, zoals macadamia’s en pinda’s.

Hoewel deze allemaal heel anders zijn vanuit een botanisch perspectief, in culinaire termen en in het algemeen, worden ze allemaal aangeduid als noten.

Boomnoten zijn een veel voorkomend allergeen en bevatten zowel echte noten als zaden die afkomstig zijn van een boom (2).

Kortom: Echte botanische noten zijn vruchten met een harde oneetbare schaal en zaad, zoals kastanjes en hazelnoten. Toch omvat het gebruikelijke en culinaire gebruik ook een verscheidenheid aan zaden, zoals amandelen, cashewnoten, pijnboompitten, macadamia’s en pinda’s.

Wat zijn pistaches?

Pistache kan verwijzen naar één van de verschillende boomsoorten van het Pistacia- geslacht, dat deel uitmaakt van dezelfde familie als cashewnoten, mango en gifsumak ( 3 ).

Toch is Pistacia vera de enige boom die eetbare vruchten produceert, die algemeen bekend staan ​​als pistaches.

De pistache komt oorspronkelijk uit West-Azië en het Midden-Oosten en er zijn aanwijzingen dat de vruchten van de boom al meer dan 8.000 jaar worden gegeten ( 3 , 4 ).

Tegenwoordig zijn Iran, de Verenigde Staten en de mediterrane landen de grootste pistache producenten ( 5 ).

Pistachebomen groeien in droge klimaten en kunnen tot 12 meter hoog worden ( 4 ).

In het voorjaar ontwikkelen de bomen druifachtige trossen groen gekleurde vruchten, bekend als steenvruchten, die geleidelijk aan verharden en rood worden.

In de vrucht zit een groen en paars zaadje, dat het eetbare deel van de vrucht is.

Naarmate de vruchten rijpen, verhardt en splijt de schaal open met een knal, waardoor het zaad van binnenuit bloot komt te liggen. De vruchten worden geplukt, gepeld, gedroogd en vaak geroosterd voordat ze worden verkocht.

Omdat pistachenoten het zaad van een steenvrucht zijn, zijn ze geen echte botanische noot. In de culinaire wereld worden pistachenoten echter behandeld als noten, en ze worden ook geclassificeerd als een boomnoot-allergeen.( 4 ,6).

Kortom: Pistachenoten zijn de zaden van de vruchten van de Pistachio vera- boom, die trossen van kleine vruchten produceert die geleidelijk uitharden en splitsen, waardoor het zaad binnenin zichtbaar wordt. Hoewel ze zaden zijn, worden ze beschouwd als noten in culinaire instellingen en geclassificeerd als een boomnoot allergeen.

Gezondheidsvoordelen van pistachenoten

Pistachenoten zijn erg voedzaam en energierijk. Ongeveer 100 gram rauwe pistachenoten leveren ( 7 ):

  • Calorieën: 569
  • Eiwitten: 21 gram
  • Koolhydraten: 28 gram
  • Vet: 46 gram
  • Vezel: 10,3 gram
  • Koper: 144% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine B6: 66% van de ADH
  • Thiamine: 58% van de ADH
  • Fosfor: 38% van de ADH
  • Magnesium: 26% van de ADH
  • IJzer: 22% van de ADH
  • Kalium: 21% van de ADH
  • Zink: 21% van de ADH

Bovendien bevatten pistaches aanzienlijke hoeveelheden natrium, selenium, riboflavine, vitamine E, choline, folaat, vitamine K, niacine en calcium ( 7 ).

Het eten van pistachenoten is gekoppeld aan een verbeterde gezondheid van het hart door de hoge gehaltes aan gezonde vetten, vezels en antioxidanten, zoals carotenoïden, fytosterolen, flavonoïden en resveratrol.( 4 ,8).

In een 4 weken durende studie bij 15 mensen met matig hoog cholesterol, verminderde het eten van 15% van de dagelijkse calorieën uit pistachenoten het totale en LDL (slechte) cholesterol en verhoogde HDL (goede) cholesterolwaarden (10).

In een vergelijkbare 4 weken durende studie bij 22 jonge mannen verbeterde het eten van 20% van hun dagelijkse calorieën uit pistachenoten de verwijding van de bloedvaten en verlaagde de cholesterol- en bloedsuikerspiegel (11).

Interessant is dat het eten van pistachenoten, ondanks hun hoge caloriegehalte, niet gekoppeld is aan een aanzienlijke gewichtstoename. Het blijkt dat bij het toevoegen van pistachenoten aan hun voeding, mensen minder honger hebben en hun inname van andere calorieën op natuurlijke wijze verminderen.( 4 ,81213).

Daarom kan het toevoegen van pistachenoten aan uw voeding een geweldige manier zijn om uw voedingsinname te stimuleren en de gezondheid van het hart te bevorderen zonder uw taille te vergroten.

Kortom: Pistachenoten zijn energierijk en zeer rijk aan eiwitten, gezonde vetten, voedingsvezels, vitamines en mineralen. Bovendien kunnen ze de gezondheid van het hart bevorderen door LDL (slechte) cholesterol te verlagen en HDL (goede) cholesterol te verhogen.

Tot slot

Pistaches zijn geen echte botanische noten. In feite zijn ze het eetbare zaad van de pistache boomvrucht.

Net als veel andere zaden , worden ze echter nog steeds beschouwd als een noot voor culinaire doeleinden, evenals een boomnoot bij mensen met allergieën.

Als een allergie voor boomnoten geen probleem voor u is, zijn pistaches een geweldige aanvulling in uw voeding, omdat ze zeer voedzaam zijn en de gezondheid van het hart bevorderen.