Waterkers is van oorsprong een kruidachtig moerasplantje afkomstig uit de kruisbloemenfamilie. Zoals de naam al doet vermoeden, groeit de plant op vochtige plekken.

In het wild vinden we hem voornamelijk terug in Europa en Noord-Amerika. Beddingen die vol staan met waterkers zouden een teken zijn dat er zuiver water stroomt.

De kleine, ronde bladeren en eetbare stengels hebben een peperige, licht kruidige smaak.

Het werd ooit beschouwd als een onkruid en werd voor het eerst in de vroege jaren 1800 in het Verenigd Koninkrijk verbouwd, maar wordt nu in waterbedden over de hele wereld geteeld.

Hier zijn 10 indrukwekkende gezondheidsvoordelen van waterkers

1. Bevat veel voedingsstoffen, met name vitamine K

Waterkers, samen met rode biet en andere bladgroenten, bevatten een zeer hoog gehalte van nitraat in de voeding.

Hoge innames van voedingsnitraat hebben aangetoond dat ze de bloeddruk verlagen , verminderen de hoeveelheid zuurstof die nodig is tijdens het sporten en verbeteren de atletische prestaties . Gematigde innames lijken niet dezelfde effecten te hebben.

Een 34 gram waterkers bevat het volgende ( 3 ):

  • Calorieën: 4
  • Koolhydraten: 0,4 gram
  • Eiwit: 0,8 gram
  • Vet: 0 gram
  • Vezel: 0,2 gram
  • Vitamine A: 22% van de Aanbevolen dagelijkse Hoeveelheid (ADH)
  • Vitamine C: 24% van de ADH
  • Vitamine K: 106% van de ADH
  • Calcium: 4% van de ADH
  • Mangaan: 4% van de ADH

Waterkers bevat ook kleine hoeveelheden vitamine E, thiamine, riboflavine, vitamine B6, folaat, pantotheenzuur, magnesium, fosfor, kalium, natrium en koper.

2. Een hoog antioxidantgehalte kan uw risico op chronische ziekten verminderen

Waterkers zit boordevol plantaardige stoffen, antioxidanten die beschermen tegen celschade veroorzaakt door vrije radicalen, die schadelijke moleculen zijn die leiden tot oxidatieve stress.

Oxidatieve stress is in verband gebracht met verschillende chronische ziekten, waaronder diabetes, kanker en hart- en vaatziekten.

Gelukkig kunnen voedingen met veel antioxidantrijk voedsel zoals waterkers helpen beschermen tegen oxidatieve stress, wat het risico op deze ziekten kan verminderen.

Een studie over de antioxidant verbindingen in 12 verschillende kruisbloemige groenten, vonden meer dan 40 unieke flavonoïden, soorten plantaardige stoffen in waterkers.

Waterkers presteerde in dit onderzoek zelfs beter dan alle andere groenten in termen van totale hoeveelheid fenolen en het vermogen om vrije radicalen te neutraliseren.

Bovendien hebben studies de antioxidanten in waterkers gekoppeld aan een lager risico op kanker, diabetes en hartziekten.

3. Bevat verbindingen die bepaalde soorten kanker kunnen voorkomen

Omdat waterkers rijk is aan fytochemicaliën, kan het uw risico op het ontwikkelen van bepaalde soorten kanker verminderen.

Waterkers en andere kruisbloemige groenten bevatten glucosinolaten, die worden geactiveerd voor verbindingen die isothiocyanaten worden genoemd wanneer ze met een mes worden gesneden of worden gekauwd.

Isothiocyanaten omvatten chemicaliën zoals sulforafaan en fenethylisothiocyanaat (PEITC).

Deze verbindingen beschermen tegen kanker door gezonde cellen te beschermen tegen schade, kankerverwekkende chemicaliën te inactiveren en de groei en verspreiding van tumoren te blokkeren.

Van isothiocyanaten in waterkers is aangetoond dat ze darm-, long-, prostaat- en huidkanker voorkomen.

Bovendien toont onderzoek aan dat de isothiocyanaten en sulforafaan in waterkers de groei van borstkankercellen onderdrukken.

4. Heilzaam voor de gezondheid van het hart op veel indrukwekkende manieren

Het eten van waterkers kan op verschillende manieren gunstig zijn voor de gezondheid van het hart .

Waterkers is een kruisbloemige groente

Waterkers maakt deel uit van de kruisbloemige groentenfamilie. Een voeding rijk aan kruisbloemige groenten kan de gezondheid van het hart ten goede komen.

Een overzicht van studies bij meer dan 500.000 personen in verband met het eten van kruisbloemige groenten tot een 16% verlaagd risico op hartaandoeningen.

Antioxidanten verbeteren de gezondheid van het hart

Waterkers bevat de antioxidanten bèta-caroteen, zeaxanthine en luteïne. Lage gehaltes van deze carotenoïden zijn geassocieerd met hartaandoeningen en hoge bloeddruk.

Studies hebben aangetoond dat  een hoog gehalte van carotenoïden niet alleen beschermen tegen de ontwikkeling van hartaandoeningen, maar ook het risico op hartaanvallen en beroertes verlagen  .

Nitraten verhogen de gezondheid van bloedvaten

Waterkers bevat ook nitraten, die goed zijn voor de bloedvaten door het verminderen van ontstekingen en het verminderen van de stijfheid en de dikte van uw bloedvaten .

Nitraten hebben ook aangetoond dat ze de bloeddruk verlagen door stikstofmonoxide in uw bloed te verhogen.

Waterkers kan cholesterol verlagen

Bovendien kan waterkers helpen het cholesterol verlagen , wat de gezondheid van het hart kan verbeteren.

In een 10-daagse studie bij ratten met een hoog cholesterolgehalte verlaagde de behandeling met waterkersextract het totale cholesterol met 34% en het “slechte” LDL-cholesterol met 53% .

5. Mineralen- en vitamine K gehalte beschermen tegen osteoporose

Waterkers bevat veel mineralen die nodig zijn voor de gezondheid van de botten, waaronder calcium, magnesium , kalium en fosfor.

Hoewel calcium bekend staat om zijn effecten op de botgezondheid , spelen magnesium, vitamine K en kalium ook een belangrijke rol.

Een uitgebalanceerde voeding met veel voedingsrijke groenten is gecorreleerd aan een positief effect op de gezondheid van de botten.

Bovendien levert 34 gram waterkers meer dan 100% van de ADH voor vitamine K.

Vitamine K is een component van osteocalcine, een eiwit dat gezond botweefsel vormt en helpt bij het reguleren van de botomzetting .

In één onderzoek hadden mensen met de hoogste inname van vitamine K 35% minder kans op een heupfractuur dan mensen met de laagste inname.

6. Verhoogt de immuunfunctie dankzij de hoge vitamine C gehalte

Waterkers bevat 15 mg vitamine C per 34 gram, dat is 20% van de ADH voor vrouwen en 17% voor mannen.

Vitamine C staat bekend om zijn gunstige effecten op de gezondheid van het immuunsysteem. Een tekort aan vitamine C is in verband gebracht met een verminderde immuunfunctie en verhoogde ontsteking.

Vitamine C versterkt je immuunsysteem door de productie van witte bloedcellen die infecties bestrijden te verhogen.

Hoewel studies in de algemene populatie niet overtuigend hebben aangetoond dat vitamine C uw risico op verkoudheid vermindert, vermindert het de duur van de symptomen met 8%.

7. Kan helpen bij het afvallen

Hoewel het niet specifiek is bestudeerd, kan waterkers ook voordelen hebben voor gewichtsbeheersing.

Het is een uiterst voedzaam voedsel – een 34 gram bevat slechts vier calorieën, maar bevat verschillende belangrijke voedingsstoffen ( 3 ).

Als je probeert af te vallen, is het toevoegen van deze voedzame, caloriearme groente aan je dieet zeker het proberen waard.

8. Nitraten in de voeding kunnen de trainingsprestaties verbeteren

Groenten in de Brassicaceae- familie bevatten hoge gehaltes van nitraten in de voeding.

Nitraten zijn verbindingen die van nature voorkomen in voedingsmiddelen zoals bieten , radijs en groene bladgroenten zoals waterkers.

Ze ontspannen uw bloedvaten en verhogen de hoeveelheid stikstofmonoxide in uw bloed, wat de trainingsprestaties kan verbeteren.

Bovendien verlaagt het nitraat in de voeding de rustende bloeddruk en vermindert het de hoeveelheid zuurstof die nodig is tijdens het sporten, wat de inspanningstolerantie kan verhogen.

Verschillende onderzoeken naar voedingsnitraten van bieten en andere groenten hebben verbeterde prestaties bij sporters aangetoond.

Een kleine studie bij gezonde personen die zeven dagen lang dagelijks 100 gram waterkers namen, toonde aan dat waterkers tijdens de training de kooldioxideproductie verhoogde, wat een negatieve invloed op de prestaties kan hebben.

Hoewel een aanzienlijke hoeveelheid onderzoek aangeeft dat nitraten in de voeding de trainingsprestaties kunnen verbeteren, ontbreekt overtuigend bewijs dat waterkers de atletische prestaties verbetert.

9. Rijk aan carotenoïden en vitamine C, die de gezondheid van de ogen kunnen beschermen

Waterkers bevat luteïne en zeaxanthine, antioxidanten in de familie van carotenoïden.

Talrijke studies hebben aangetoond dat luteïne en zeaxanthine essentieel zijn voor de gezondheid van de ogen .

In het bijzonder beschermen ze uw ogen tegen schade door blauw licht.

Luteïne en zeaxanthine zijn ook in verband gebracht met een lager risico op leeftijdsgebonden maculaire degeneratie en cataract.

Bovendien is de vitamine C in waterkers ook geassocieerd met een lager risico op het ontwikkelen van cataract .

10. Veelzijdige toevoeging aan elke maaltijd

Waterkers kan worden gebruikt in een breed scala aan gerechten.

Om de meeste voordelen te halen uit de actieve antioxidanten, kun je het beste rauw of licht gestoomd eten.

Hier zijn enkele eenvoudige manieren om waterkers aan uw maaltijd toe te voegen:

  • Strooi het over je salade.
  • Roer het in je soep tegen het einde van het koken.
  • Gebruik het om sla in een sandwich te vervangen.
  • Verander het in pesto door het te mengen met knoflook en olijfolie.
  • Serveer het met eieren.

Tot slot

Waterkers is een krachtige groente die verschillende belangrijke voedingsstoffen bevat, maar extreem weinig calorieën.

Het bevat een overvloed aan antioxidanten, die het risico op hartaandoeningen en verschillende soorten kanker kunnen verlagen.

Het is ook een goede bron van mineralen die je botten beschermen.

Waterkers is bovendien een heerlijke aanvulling op elke maaltijd en is een leuke afwisseling van de gebruikelijke sla of spinazie.

Hoewel waterkers geen populaire groenten is, maakt het voedingsprofiel het tot een geweldige toevoeging aan uw maaltijd.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.