Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Watermeloen 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

2425 Views

Watermeloen 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

De watermeloen is een grote vrucht, wetenschappelijk bekend als Cucumis melo L.

Het is afkomstig uit Zuid-Afrika, en is gerelateerd aan meloenen, courgettes, pompoenen en komkommers.

Watermeloen zit vol met water en voedingsstoffen, bevat zeer weinig calorieën en is bijzonder verfrissend en sappig.

Het is ook een goede voedingsbron van zowel citrulline en lycopeen, twee krachtige plantaardige stoffen.

Het eten van watermeloen of drinken van watermeloen sap hebben een aantal voordelen voor de gezondheid, met inbegrip van een lagere bloeddruk, een verbeterde insulinegevoeligheid en verminderde spierpijn.

Terwijl watermeloenen meestal vers worden gegeten, kunnen ze ook worden verwerkt tot sap of toegevoegd aan smoothies.

Watermeloenen hebben een rode of roze vruchtvlees, omgeven door een harde schil, dat is meestal groen met donkergroene strepen.

Er zijn ook rassen met wit, geel, oranje of groen vruchtvlees.

Ze bevatten doorgaans tal van kleine zaden, maar er zijn ook pitloze variëteiten.

Voedingsfeiten

Watermeloen bestaat voornamelijk uit water (91%) en koolhydraten (7,5%). Het bevat vrijwel geen eiwit of vet en zeer weinig calorieën.

De onderstaande tabel bevat informatie over alle belangrijke voedingsstoffen in watermeloen(1).

Voedingswaarde watermeloen

Hoeveelheid
Calorieën 30
Water 91 %
Eiwit 0,6 g
Koolhydraten 7,6 g
Suiker 6.2 g
Vezels 0,4 g
Vet 0,2 g
Verzadigd 0,02 g
Enkelvoudig onverzadigde 0,04 g
Meervoudig onverzadigde 0,05 g
Omega 3 0 g
Omega-6 0,05 g
Transvet ~

De nummer 17 op de lijst van gezondste fruit

Koolhydraten

Watermeloen bevat 7,5 gram koolhydraten per 100 gram of 12 gram koolhydraten per kopje.

De koolhydraten zijn veelal eenvoudige suikers zoals glucose, fructose en sucrose(2). Watermeloen bevat ook een kleine hoeveelheid vezels.

De glycemische index van watermeloenen varieert tussen de 72-80, dat is hoog. Het is een maat voor hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel na de maaltijd verhoogt.

Echter, elke portie watermeloen is relatief laag in koolhydraten, zodat het eten geen grote invloed op de bloedsuikerspiegel zal hebben.

Vezels

Watermeloen is een slechte bron van vezels (0,4 gram per 100 gram).

Echter, het wordt beschouwd als hoog in fermenteerbare koolhydraten van de korte keten, aangeduid als FODMAPs.

FODMAPs veroorzaken onaangename digestieve symptomen bij personen die ze niet kunnen verteren, zoals mensen met prikkelbare darmsyndroom.

Kortom: Watermeloen is laag in calorieën en vezels en bestaat grotendeels uit water en eenvoudige suikers. Het bevat ook FODMAPs, die problemen met de spijsvertering bij sommige mensen kunnen veroorzaken.

Vitaminen en mineralen

Watermeloen is een rijke bron van vitamine C en een behoorlijke bron van verscheidene andere vitaminen en mineralen.

  • Vitamine C: Een antioxidant die essentieel is voor de gezondheid van de huid en het immuunsysteem(3, 4).
  • Kalium: Een mineraal dat belangrijk is voor bloeddruk en hart gezondheid(5).
  • Koperen Een mineraal dat het meest overvloedig is in plantaardige voedingsmiddelen, en vaak ontbreekt in de westerse voeding(6).
  • Vitamine B5: Ook wel bekend als pantotheenzuur. Deze vitamine wordt gevonden in vrijwel alle voedingsmiddelen.
  • Vitamine A: watermeloen bevat beta-caroteen, dat wordt omgezet in vitamine A in het lichaam.

Kortom: Watermeloen is een rijke bron van vitamine C en bevat behoorlijke hoeveelheden kalium, koper, vitamine B5 en vitamine A (uit bètacaroteen).

Andere plantaardige stoffen

Hele watermeloen

Watermeloen is een slechte bron van antioxidanten in vergelijking met andere vruchten(7).

Toch is het ook een goede bron van het aminozuur citrulline en de antioxidant lycopeen, die tal van voordelen voor de gezondheid hebben (8).

Citrulline

Watermeloen is de rijkste voedingsbron van het aminozuur citrulline. De grootste hoeveelheid zit in de witte schil die het vlees omringt(7, 9, 10).

In het lichaam wordt het omgezet in citrulline het essentiële aminozuur arginine.

Citrulline zowel arginine spelen een belangrijke rol bij de synthese van stikstofmonoxide (NO), die helpt om de bloeddruk te verlagen door het verwijden en ontspannen van onze bloedvaten(11).

Arginine is ook belangrijk voor veel organen, zoals de longen, nieren, lever en het immuunsysteem en het reproductiesysteem, en heeft aangetoond dat het de wondheling vergemakkelijkt(12, 13, 14).

Studies hebben aangetoond dat watermeloen sap is een goede bron van citrulline, en kan de bloedspiegels van zowel citrulline en arginine aanzienlijk verhogen(13, 15, 16).

Ondanks dat het één van de beste voedingsbronnen van citrulline is, zou men ongeveer 5 pond (2,3 kg) watermeloenen moeten consumeren om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van arginine te komen(17).

Lycopeen

Watermeloen is de bekendste bron van lycopeen, een krachtige antioxidant verantwoordelijk voor de rode kleur(18, 19, 20, 21).

Lycopeen wordt tot op zekere hoogte gebruikt om beta-caroteen in het lichaam, die wordt omgezet in vitamine A.

Lycopeen wordt algemeen geassocieerd met tomaten, maar verse watermeloen is eigenlijk een betere bron van lycopeen dan verse tomaten (1).

Menselijke studies hebben aangetoond dat verse watermeloen sap is effectief bij het verhogen van bloedspiegels van zowel lycopeen en bèta-caroteen(22).

Kortom: Watermeloen is een rijke bron van twee heilzame plantaardige stoffen, het aminozuur citrulline en de antioxidant lycopeen.

Gezondheidsvoordelen van watermeloen

Watermeloen en watermeloensap zijn in verband gebracht met een aantal voordelen voor de gezondheid.

Lagere bloeddruk

Hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor van chronische ziekten en vroegtijdige dood(23).

Watermeloen is een goede bron van citrulline, dat wordt omgezet in arginine in het lichaam. Beide aminozuren helpen bij de productie van stikstofoxide.

Stikstofmonoxide is een gas molecuul dat ervoor zorgt dat de kleine spieren rond de bloedvaten ontspannen en verwijden. Dit leidt tot een verlaging van de bloeddruk(24).

Supplementen met watermeloen of watermeloensap heeft aangetoond dat het de bloeddruk en arteriële stijfheid bij mensen met hoge bloeddruk verminderen (25, 26, 27, 28).

Verminderde insulineresistentie

Insuline is een belangrijk hormoon in het lichaam en is direct betrokken bij bloedsuikerspiegel.

Insulineresistentie is de toestand waarin het lichaam insuline produceert, maar de cellen worden resistent tegen deze effecten.. Dit kan leiden tot verhoogde bloedsuikerspiegel en is gekoppeld aan metabool syndroom en diabetes type 2.

Watermeloensap en arginine inname zijn verbonden met een verminderde insulineresistentie bij sommige studies(29, 30, 31).

Vermindert spierpijn na sporten

Spierpijn is een bekende bijwerking bij zware inspanning.

Een studie toonde aan dat watermeloensap effectief is in het verminderen van spierpijn bij sporten/intensieve training(32).

Verschillende studies hebben ook onderzocht het effect van watermeloensap of citrulline bij sportprestaties.

Eén studie vond geen effect(33), en een andere studie bleek verbeterde prestaties bij ongetrainde personen(34).

Kortom: Watermeloen kan de bloeddruk en insulineresistentie bij sommige mensen  verlagen. Het is ook gekoppeld aan een verminderde spierpijn na het sporten.

Bijwerkingen

Plakken van de watermeloen

Watermeloen wordt goed verdragen door de meeste mensen.

Toch kan allergische reacties of spijsvertering problemen geven bij sommige personen.

Allergie

Allergie voor watermeloen is zeldzaam, maar het kan lijden tot orale allergiesyndroom bij personen die gevoelig zijn voor pollen(35, 36).

De symptomen zijn jeukende mond en keel, zwelling van de lippen, mond, tong, keel, en soms de oren(37).

FODMAPs

Watermeloen bevat FODMAPs, korte-keten koolhydraten dat sommige mensen niet kunnen verteren.

FODMAPs kan onaangename digestieve symptomen veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel, gas, maagkrampen, diarree of constipatie.

Personen die gevoelig zijn voor FODMAPs, zoals mensen met prikkelbare darmsyndroom, moeten overwegen om watermeloenen te vermijden.

Kortom: Watermeloen kan oraal allergie syndroom bij personen met een pollenallergie veroorzaken. Het bevat ook FODMAPs, die onaangename digestieve symptomen bij sommige mensen kunnen veroorzaken.

Overzicht

Watermeloen is een buitengewoon gezonde vrucht.

Het zit vol met citrulline en lycopeen, twee krachtige plantaardige stoffen die zijn gekoppeld om de bloeddruk te kunnen verlagen, een betere stofwisseling gezondheid en vermindert spierpijn na het sporten.

Het heeft ook een zoete en heerlijke smaak en zit vol met water, waardoor het uitstekend geschikt is voor het handhaven van goede hydratatie.

Voor de overgrote meerderheid van de mensen, watermeloen is een perfecte toevoeging aan een gezonde voeding.

Het is bijzonder verfrissend op een warme zomerdag, en kan worden beschouwd als het ultieme zomerfruit.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

1 Comments

  1. Ik ben 86 jaar, tot op heden nooit een dag ziek geweest, werk dagelijks een halve dag in een tuin van 1 HA en de huishouding, loop in de tuin jaarlijks een 30 tal teken op nooit de rode kring gezien of naar de dokter geweest, eet al jaren per dag een watermeloen en ander fruit en veel groente (rauw) bij een controle voor mijn rijbewijs wilde de arts mij statins voor cholesterol en een bloeddruk verlagend middel laten slikken, ik heb er voor bedankt, mij geen chemicalin in mijn lichaam.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text