Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Watermeloen 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

2586 Views

Watermeloen 101: Voedingsfeiten en voordelen voor de gezondheid

De watermeloen is een grote vrucht, wetenschappelijk bekend als Cucumis melo L.

Het komt oorspronkelijk uit zuidelijk Afrika en is gerelateerd aan meloen meloenen, courgettes, pompoenen en komkommers.

Watermeloen zit boordevol water en voedingsstoffen, bevat heel weinig calorieën en is uitzonderlijk verfrissend en sappig.

Het is ook een goede voedingsbron van zowel citrulline als lycopeen, twee zeer krachtige plantaardige stoffen.

Het eten van watermeloen of het drinken van watermeloen sap kan verschillende gezondheidsvoordelen hebben, waaronder een lagere bloeddruk, verbeterde insulinegevoeligheid en verminderde spierpijn.

Hoewel watermeloenen het vaakst vers worden gegeten, kunnen ze ook tot sap worden verwerkt of aan smoothies worden toegevoegd.

 

Voedingsfeiten

Watermeloen bestaat voornamelijk uit water (91%) en koolhydraten (7,5%). Het bevat vrijwel geen eiwit of vet en zeer weinig calorieën.

De onderstaande tabel bevat informatie over alle belangrijke voedingsstoffen in watermeloen(1).

Voedingswaarde watermeloen

Hoeveelheid
Calorieën30
Water91 %
Eiwit0,6 g
Koolhydraten7,6 g
Suiker6.2 g
Vezels0,4 g
Vet0,2 g
Verzadigd0,02 g
Enkelvoudig onverzadigde0,04 g
Meervoudig onverzadigde0,05 g
Omega 30 g
Omega-60,05 g
Transvet~

De nummer 17 op de lijst van gezondste fruit

Koolhydraten

Watermeloen bevat 7,5 gram koolhydraten per 100 gram.

De koolhydraten zijn meestal eenvoudige suikers, zoals glucose, fructose en sucrose.Watermeloen bevat ook een kleine hoeveelheid vezels.

De glycemische index van watermeloenen varieert van 72-80, wat hoog is. Het is een maat voor hoe snel voedsel de bloedsuikerspiegel na de maaltijd verhoogt.

Elke portie watermeloen heeft echter relatief weinig koolhydraten, dus het eten ervan zou geen groot effect op de bloedsuikerspiegel moeten hebben.

Vezels

Watermeloen is een slechte bron van vezels (0,4 gram per 100 gram).

Het wordt echter beschouwd als hoog in fermenteerbare koolhydraten met een korte keten, die FODMAP’s worden genoemd.

FODMAPs kunnen onaangename spijsverteringssymptomen veroorzaken bij personen die ze niet kunnen verteren, zoals die met het prikkelbare darm syndroom.

Kortom: Watermeloen bevat weinig calorieën en vezels en bestaat meestal uit water en eenvoudige suikers. Het bevat ook FODMAP’s, die spijsverteringsproblemen kunnen veroorzaken bij sommige mensen.

Vitaminen en mineralen

Watermeloen is een goede bron van vitamine C, en ook een goede bron van verschillende andere vitaminen en mineralen.

  • Vitamine C: Een antioxidant die essentieel is voor de gezondheid van de huid en het immuunsysteem(3, 4).
  • Kalium: Een mineraal dat belangrijk is voor de bloeddrukcontrole en de gezondheid van het hart (5).
  • Koper: Een mineraal dat het meeste voorkomt in plantaardig voedsel en vaak ontbreekt in het westerse dieet (6).
  • Vitamine B5: Ook bekend als pantotheenzuur. Deze vitamine wordt tot op zekere hoogte in bijna alle voedingsmiddelen aangetroffen
  • Vitamine A: Watermeloen bevat bètacaroteen, dat wordt omgezet in vitamine A in het lichaam.

Kortom: Watermeloen is een goede bron van vitamine C en bevat behoorlijke hoeveelheden kalium, koper, vitamine B5 en vitamine A (uit bèta-caroteen).

Andere plantaardige stoffen

Hele watermeloen

Watermeloen is een slechte bron van antioxidanten in vergelijking met andere vruchten(7).

Het is echter een goede bron van het aminozuur citrulline en het antioxidant lycopeen, die tal van voordelen voor de gezondheid hebben (8).

Citrulline

Watermeloen is de rijkste bekende voedingsbron van de aminozuurcitrulline. De hoogste hoeveelheid wordt gevonden in de witte korst die het vruchtvlees omringt(7, 9, 10).

In het lichaam wordt het omgezet in citrulline het essentiële aminozuur arginine.

Zowel citrulline als arginine spelen een belangrijke rol bij de synthese van stikstofmonoxide (NO), wat helpt de bloeddruk te verlagen door onze bloedvaten te verwijden en te ontspannen(11).

Arginine is ook belangrijk voor veel organen, zoals de longen, nieren, lever en het immuunsysteem en de voortplantingsorganen, en het heeft aangetoond dat het de genezing van wonden vergemakkelijkt(12, 13, 14).

Studies hebben aangetoond dat watermeloen-sap een goede bron van citrulline is en in staat is om de bloedspiegels van zowel citrulline als arginine aanzienlijk te verhogen(13, 15, 16).

Ondanks dat het één van de beste voedingsbronnen van citrulline is, zou men ongeveer 2,3 kg watermeloen moeten consumeren om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid arginine te voldoen(17).

Lycopeen

Watermeloen is de bekendste bron van lycopeen,  een krachtige antioxidant die verantwoordelijk is voor zijn rode kleur(18, 19, 20, 21).

Lycopeen wordt tot op zekere hoogte gebruikt om beta-caroteen in het lichaam te vormen, dat wordt omgezet in vitamine A.

Lycopeen wordt meestal geassocieerd met tomaten, maar verse watermeloen is eigenlijk een betere bron van lycopeen dan verse tomaten (1).

Studies bij mensen hebben aangetoond dat vers watermeloen-sap effectief is in het verhogen van de bloedspiegels van zowel lycopeen als beta-caroteen(22).

Kortom: Watermeloen is een goede bron van twee heilzame plantaardige stoffen, het aminozuur citrulline en het antioxidante lycopeen.

Gezondheidsvoordelen van watermeloen

Watermeloen en watermeloensap zijn in verband gebracht met een aantal voordelen voor de gezondheid.

Lagere bloeddruk

Hoge bloeddruk is een belangrijke risicofactor van chronische ziekten en vroegtijdige dood(23).

Watermeloen is een goede bron van citrulline, die wordt omgezet in arginine in het lichaam.Beide aminozuren helpen bij de productie van stikstofoxide.

Stikstofmonoxide is een gasmolecuul dat ervoor zorgt dat de kleine spieren rond de bloedvaten ontspannen en verwijden. Dit leidt tot een verlaging van de bloeddruk (24).

Suppletie met watermeloen of watermeloen sap heeft aangetoond dat het de bloeddruk en arteriële stijfheid vermindert bij mensen met hoge bloeddruk (25, 26, 27, 28).

Verminderde insulineresistentie

Insuline is een zeer belangrijk hormoon in het lichaam en is nauw betrokken bij de beheersing van de bloedsuikerspiegel.

Insulineresistentie is de aandoening waarbij het lichaam insuline aanmaakt, maar de cellen worden resistent tegen de effecten. Dit kan leiden tot verhoogde bloedsuikerspiegels en is gekoppeld aan het metabool syndroom en diabetes type 2.

Watermeloensap en arginine-inname zijn in sommige onderzoeken in verband gebracht met verminderde insulineresistentie(29, 30, 31).

Verminderde spierpijn na inspanning

Spierpijn is een bekende bijwerking bij zware inspanning.

Een onderzoek toonde aan dat watermeloen-sap effectief was in het verminderen van spierpijn na inspanning(32).

Verschillende studies hebben ook het effect van watermeloenensap of citrulline op de sportprestaties onderzocht.

Eén studie vond geen effect(33), en een andere studie vond verbeterde prestaties bij ongetrainde personen(34).

Kortom:Watermeloen kan bij sommige mensen de bloeddruk en de insulineresistentie verlagen. Het is ook gekoppeld aan verminderde spierpijn na inspanning.

Bijwerkingen

Plakken van de watermeloen

Watermeloen wordt door de meeste mensen goed verdragen.

Het kan echter bij sommige personen allergische reacties of spijsverteringsproblemen veroorzaken.

Allergie

Allergie voor watermeloen is zeldzaam, maar het kan een oraal-allergiesyndroom veroorzaken bij personen die gevoelig zijn voor pollen(35, 36).

De symptomen zijn jeukende mond en keel, zwelling van de lippen, mond, tong, keel, en soms de oren(37).

FODMAPs

Watermeloen bevat FODMAPs, koolhydraten met korte keten die sommige mensen niet kunnen verteren.

FODMAPs kunnen onaangename spijsverteringssymptomen veroorzaken, zoals een opgeblazen gevoel , gas, maagkrampen, diarree of obstipatie.

Personen die gevoelig zijn voor FODMAPs, zoals mensen met prikkelbare darmsyndroom, moeten overwegen om watermeloenen te vermijden.

Kortom: Watermeloen kan bij personen met pollenallergie een oraal-allergiesyndroom veroorzaken. Het bevat ook FODMAP’s, die bij sommige mensen onaangename spijsverteringsklachten kunnen veroorzaken.

Tot slot

Watermeloen is een buitengewoon gezonde vrucht.

Het zit vol met citrulline en lycopeen, twee krachtige plantaardige stoffen die zijn gekoppeld aan een lagere bloeddruk, verbeterde stofwisseling gezondheid en verminderde spierpijn na inspanning.

Het heeft ook een zoete en heerlijke smaak en zit vol met water , waardoor het uitstekend is voor het behouden van een goede hydratatie.

Voor de overgrote meerderheid van de mensen, watermeloen is een perfecte toevoeging aan een gezonde voeding.

Het is bijzonder verfrissend op een warme zomerdag, en kan worden beschouwd als het ultieme zomerfruit.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

1 Comments

  1. Ik ben 86 jaar, tot op heden nooit een dag ziek geweest, werk dagelijks een halve dag in een tuin van 1 HA en de huishouding, loop in de tuin jaarlijks een 30 tal teken op nooit de rode kring gezien of naar de dokter geweest, eet al jaren per dag een watermeloen en ander fruit en veel groente (rauw) bij een controle voor mijn rijbewijs wilde de arts mij statins voor cholesterol en een bloeddruk verlagend middel laten slikken, ik heb er voor bedankt, mij geen chemicalin in mijn lichaam.

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

2 × vijf =

It is main inner container footer text