Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Watervergiftiging – wanneer je teveel water drinkt

1613 Views

Watervergiftiging – wanneer je teveel Water drinkt

Alle cellen en organen in je lichaam hebben water nodig om goed te functioneren.

Vanwege dit, zal je voortdurend water dat verloren gaat via zweet, urine en adem moeten aanvullen.

Niet genoeg water drinken kan leiden tot symptomen zoals vermoeidheid, duizeligheid en spierkrampen.

Omgekeerd, het drinken van teveel water kan ook leiden tot een ernstige aandoening genaamd watervergiftiging of water intoxicatie.

Wat is watervergiftiging?

Watervergiftiging is de verstoring van de hersenfunctie als gevolg het drinken van teveel water(1).

Het drinken van veel water verhoogt de hoeveelheid water in je bloed.

Dit water kan de elektrolyten verdunnen in het bloed, in het bijzonder natrium.Wanneer natrium niveaus dalen tot onder 135 mmol / L, wordt het hyponatriëmie genoemd.

Natrium helpt bij evenwicht van vloeistoffen tussen binnen en buitenkant van de cellen.

Wanneer natrium daalt door overmatige waterverbruik, vloeistoffen verschuiven van de buitenkant naar de binnenkant van cellen, waardoor ze opzwellen(2).

Wanneer dit gebeurt bij de hersencellen, kan het gevaarlijk zijn en potentieel levensbedreigende effecten produceren.

Kortom: Watervergiftiging is het resultaat van het drinken van teveel water. Het overtollige water verdunt het bloed natrium niveaus en veroorzaakt dat vloeistoffen zich verplaatsen in de cellen, die vervolgens zwellen.

Het drinken van teveel water kan gevaarlijk zijn

Watervergiftiging vloeit voort uit zwelling van de cellen.

Wanneer hersencellen opzwellen, neemt de druk in de schedel toe. Deze druk zorgt ervoor dat de eerste symptomen van watervergiftiging zich voordoen, waaronder:

  • Hoofdpijn.
  • Misselijkheid.
  • Braken.

Ernstige gevallen kunnen ernstige symptomen veroorzaken zoals:

  • Verhoogde bloeddruk.
  • Verwarring.
  • Dubbel zien.
  • Slaperigheid.
  • Ademhalingsproblemen.
  • Spierzwakte en kramp.
  • Onvermogen om zintuiglijke informatie te identificeren.

Overtollig vochtophoping in de hersenen wordt hersenoedeem genoemd, die invloed heeft op de hersenstam en verzwakt het centrale zenuwstelsel.

In ernstige gevallen kan watervergiftiging toevallen, hersenbeschadiging, coma en zelfs de dood veroorzaken.

Kortom: Het drinken van teveel water verhoogt de druk in de schedel.Dit kan verschillende symptomen veroorzaken en zelfs fataal zijn in ernstige gevallen.

Watervergiftiging heeft geleid tot de dood

Grote fles water

Het is heel moeilijk om te veel water per ongeluk te verbruiken, maar er zijn gevallen gemeld van sterfgevallen als gevolg teveel water drinken.

Veel watervergiftigingsgevallen zijn gemeld bij soldaten(3, 4).

Eén rapport bij 17 soldaten die hyponatriëmie ontwikkelde als gevolg van overmatige inname van water. Hun bloednatriumspiegel varieerde 115-130 mmol / l, maar het normale bereik is 135-145 mmol / L(4).

Een ander rapport beschreef hoe drie soldaten overleden als gevolg van hyponatriëmie en hersenoedeem. Deze sterfgevallen werden geassocieerd met het drinken van 2,5-5,6 liter (10-20 liter) water in slechts een paar uur(5).

De symptomen van hyponatriëmie kan verkeerd worden geïnterpreteerd als die van uitdroging. Een soldaat, die verkeerd was gediagnosticeerd als die aan uitdroging en hitteberoerte lijden, hij overleed aan water intoxicatie als gevolg van herhaalde orale hydratatie(3).

Watervergiftiging treedt ook op tijdens het sporten, in het bijzonder duursporten. Over-hydratatie is gebruikelijk bij deze activiteiten als middel om uitdroging te voorkomen.

Daarom, hyponatriëmie komt vaak voor tijdens grote sportevenementen(6, 7).

In 2002 bij de marathon van Boston, 13% van de deelnemers hadden hyponatremia symptomen. 0,06% bleek kritisch hyponatriëmie, het natriumgehalte was minder dan 120 mmol / l  (8).

Helaas hebben sommige gevallen van watervergiftiging bij deze sportevenementen geleid tot sterfgevallen.

Één zaak betrof een loper na een marathon. Tests bleek dat zijn natrium niveaus minder dan 130 mmol/L. Hij ontwikkelde/of Hydrocefalie en hersenstam herniation, die zijn dood veroorzaakte(9).

Overmatig water drinken kan ook optreden bij psychiatrische patiënten, vooral schizofrenen(10, 11, 12).

Kortom: Waterintoxicatie komt vaker voor bij militairen, duursporters en schizofrenie patiënten. Verschillende hyponatriëmie gevallen en sterfgevallen zijn gemeld bij deze groepen.

Hoeveel water is te veel?

Overmatige hydratatie en watervergiftiging gebeurt wanneer je meer water drinkt dan uw nieren via de urine kunnen ontdoen.

Maar de hoeveelheid water is niet de enige factor. Hoe lang u de tijd neemt om het water te drinken telt ook mee.

Je hebt een grotere kans op het ontwikkelen van watervergiftiging als je teveel water drinkt in een korte periode van tijd. Het risico is minder als je dezelfde hoeveelheid drinkt over een veel langere periode.

Symptomen van hyponatriëmie treed op bij slechts 0,8-1 liter (3-4 liter) water in een korte tijd(14).

Uw nieren kunnen ongeveer 20-28 liter water per dag elimineren, maar ze kunnen niet ontdoen van meer dan 0,8-1,0 liter per uur(14, 15).

Teneinde om hyponatremia symptomen te voorkomen, moet u niet meer dan 0,8-1,0 liter water per uur gemiddeld drinken(14).

Veel gevallen van watervergiftiging is gevolge van het drinken van grote hoeveelheden water in een korte tijd.

Bijvoorbeeld, een rapport beschreef militairen die symptomen ontwikkelden na het nuttigen van 1,8 liter of meer per uur(4).

Een ander rapport toonde de ontwikkeling van hyponatriëmie met een water inname van 10-20 liter, in slechts een paar uur(5).

Tot slot, een 9-jarige meisje dat bijna 3,6 liter water in 1-2 uur dronk ontwikkeld watervergiftiging(14).

Conclusie: De nieren kunnen tot 28 liter vloeistof per dag elimineren. Ze kunnen echter niet meer dan 1 liter per uur uitscheiden. Daarom is het drinken van meer dan dit geen goed idee.

Hoeveel water heb je eigenlijk nodig?

Kleine Glass of Water

Er is geen specifieke hoeveel water dat je eigenlijk zou moeten drinken per dag. Het verschilt voor elk individu.

Om te bepalen hoeveel u nodig hebt, overweeg uw lichaamsgewicht, lichamelijke activiteitenniveau en klimaat.

Het Instituut van geneeskunde stelt voor dat de inname van voldoende water per dag voor mannen 3.7 liter is, terwijl het voor vrouwen 2.7 liter is.

Echter, deze aanbevelingen omvatten water van dranken en voedingsmiddelen(16).

Sommige mensen volgen nog steeds de 2 liter per dag regel. Echter, deze regel is meestal willekeurig en niet gebaseerd op onderzoek(17, 18).

Een goede vuistregel is om naar je lichaam te luisteren en drinken als je dorst hebt. Dit moet genoeg zijn om goede hydratatie niveaus te handhaven.

Afhankelijk van de dorst alleen kan dit echter niet werken voor iedereen. Atleten, ouderen en zwangere vrouwen hebben wellicht wat extra water nodig.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text