Ad Clicks :Ad Views : Ad Clicks :Ad Views :
img

Wild versus gekweekte zalm

1876 Views

Wild versus gekweekte zalm

Zalm wordt vaak geroemd om zijn voordelen voor de gezondheid.

Het is een vette vis die vol zit met omega-3 vetzuren, waar de meeste mensen te weinig van binnen krijgen.

Maar … niet alle zalm is gelijk aan elkaar , helaas.

Vandaag de dag is een groot deel van de zalm dat we eten niet in het wild gevangen, maar geboren in viskwekerijen.

Het verschil tussen wilde en gekweekte zalm

Wilde zalm is gevangen in het wild, in zijn natuurlijke omgeving … oceanen, rivieren en meren.

Maar de helft van de zalm dat verkocht wordt is afkomstig uit zogenaamde viskwekerijen, ook bekend als aquaculturen.(1).

De jaarlijkse wereldwijde productie van gekweekte zalm is gestegen van 27.000 tot meer dan 1.000.000 ton in de afgelopen twee decennia(2).

Wetend dat wilde zalm andere organismen eet dat in zijn natuurlijke omgeving leeft, gekweekte zalm krijgt een bewerkte vetrijke voeding met het oog om een grotere vis te worden(3).

Wilde zalm is nog steeds beschikbaar, maar de wereldwijde voorraden is gehalveerd in slechts enkele tientallen jaren(4).

Kortom: De productie van gekweekte zalm is dramatisch toegenomen in de afgelopen twee decennia. Gekweekte zalm eet een heel andere voeding en leeft in een andere milieu dan wilde zalm.

Er zijn enkele belangrijke verschillen in de samenstelling van de voeding

Aan de linkerkant zie je de voedingsstoffen samenstelling van een halve filet (198 gram) van wilde zalm. Aan de rechterkant ziet u de getallen voor gekweekte zalm(56).

Voedingsstoffen in Fresh vs Gekweekte zalm

Zoals je kunt zien in de tabel, kan de voedingswaarde behoorlijk grootte verschillen geven tussen wilde en gekweekte zalm.

Gekweekte zalm is veel hoger in vet … bevat iets meer Omega-3 vetzuren, meer omega-6 vetzuren en 3 maal de hoeveelheid verzadigd vet. Het bevat ook 46% meer calorieën, voornamelijk uit vet.

Gekweekte zalm bevat ook een aantal vitamine C, die wordt toegevoegd aan het voer.

Omgekeerd, wilde zalm bevat meer mineralen, waaronder kalium, zink en ijzer.

Kortom: Wilde zalm bevat meer mineralen. Gekweekte zalm bevat meer vitamine C, verzadigd vet, meervoudig onverzadigde vetzuren en calorieën.

Verschil in meervoudig onverzadigde vetgehalte

zalm

Er zijn twee hoofdtypen van meervoudig onverzadigde vetten … omega-3 en omega-6 vetzuren.

Deze vetzuren spelen een belangrijke rol in het menselijk lichaam.

We hebben ze nodig in ons dagelijkse eten, anders worden we ziek. Dat is waarom ze worden aangeduid als de “essentiële” vetzuren.

Maar … we moeten deze vetzuren wel binnen krijgen in een zeker evenwicht.

De meeste mensen vandaag de dag het eten te veel omega-6, en het delicate evenwicht tussen deze twee soorten vetzuren is zwaar vervormd richting Omega-6.

Veel wetenschappers hebben gespeculeerd dat dit kan leiden tot toegenomen ontsteking en kan een rol spelen bij de pandemieën van chronische ziekten zoals hartziekten(7).

Hier is waar het interessant wordt … gekweekte zalm heeft drie keer de totale hoeveelheid vet dan wilde zalm, maar een groot deel van deze vetten zijn omega-6 vetzuren(18).

Daarom, het omega-6: omega-3 verhouding is ongeveer drie maal hoger in gekweekte zalm, in vergelijking met wild.

Maar … Denk niet dat dit een reden is tot bezorgdheid. Hoewel gekweekte zalm omega-6 bevat, de O6: O3-verhouding is nog steeds uitstekend (1: 3-4), het is gewoon minder goed dan wilde zalm, die is 01:10(9).

Zalm, zowel gekweekte en wilde, moet leiden tot een enorme verbetering van de Omega-3 inname voor de meeste mensen, en wordt vaak aanbevolen voor dat doel.

In een 4 weken durende studie bij 19 vrijwilligers, aten ze gekweekte Atlantische zalm tweemaal per week en het verhoogde DHA (een belangrijke omega-3 vetzuren) in het bloed met 50%(10).

Kortom: Gekweekte zalm is veel hoger bij Omega-6 vetzuren dan wilde zalm, maar de hoeveelheid is nog steeds te laag voor een reden tot bezorgdheid.

Gekweekte zalm is veel hoger in verontreinigingen

Ongelukkig en gefrustreerd Doctor

Vis heeft de neiging om potentieel schadelijke contaminanten in hun omgeving te accumuleren.

Deze verontreinigingen worden gevonden in het water waar ze in zwemmen, evenals het voedsel dat ze eten(111).

Maar gekweekte zalm heeft een veel hogere concentraties van verontreinigende stoffen dan wilde zalm(1213).

Europese bedrijven hebben meer verontreinigende stoffen dan Amerikaanse bedrijven, maar soorten uit Chili lijken het minst te hebben(114).

Sommige van deze verontreinigingen bevatten polychloorbifenylen (PCB’s), dioxines, en verscheidene gechloreerde pesticiden.

Misschien wel de meest gevaarlijke verontreinigende stof gevonden in zalm is PCB’s, die sterk geassocieerd zijn met kanker en verschillende andere gezondheidsproblemen(15161718).

Een studie onderzocht meer dan 700 zalm monsters uit de hele wereld en bleek dat gemiddeld, de PCB-concentraties in gekweekte zalm acht keer hoger zijn dan in wilde zalm(19).

Die verontreiniging niveaus worden veilig geacht door de FDA, maar niet door de Environmental Protection Agency  (EPA).

Echter, velen beweren dat de voordelen van de consumptie van omega-3 vetzuren uit zalm opwegen tegen de gezondheidsrisico’s van verontreinigende stoffen, dat is een redelijke veronderstelling.

Hoewel het moeilijk met zekerheid is te zeggen, we weten dat de risico’s veel minder zijn als je wilde zalm eet in plaats van gekweekte.

Kortom: Gekweekte zalm bevat veel hogere hoeveelheden verontreinigende stoffen zoals PCB’s, maar de hoeveelheid varieert tussen de vissen uit verschillende regio’s.

Kwik en andere spoormetalen in zalm

Gegrilde zalm

Het huidige bewijs voor spoormetalen in zalm is tegenstrijdig.

Twee studies vonden weinig verschil in kwik tussen wilde en gekweekte zalm(1120).

Echter, in een andere studie bleek dat wilde zalm drie keer hoger in niveaus hadden(21).

Hoger in niveaus van arseen zijn gevonden in gekweekte zalm, maar hogere niveaus van kobalt, koper en cadmium in wilde zalm(22).

In elk geval sporenmetalen zijn in beide verschillende zalm gevonden maar voldoende lage hoeveelheden dat het geen reden is tot bezorgdheid.

Kortom: Voor mensen, metaalsporen in zalm zijn niet in schadelijke hoeveelheden aanwezig. Dit geldt voor zowel gekweekte als wilde zalm.

Wild zalm zijn de extra kosten en het ongemak waard?

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat gekweekte zalm nog steeds zeer gezond is.

Gekweekte zalm heeft de neiging om veel groter te zijn en bevat hogere hoeveelheden van omega-3 vetzuren.

Wilde zalm is ook veel duurder dan gekweekte en daarom is het voor vele niet de moeite waard om extra te betalen voor wilde zalm.

Echter, vanwege de verschillen in de voeding, gekweekte zalm bevat ook veel meer potentieel schadelijke verontreinigingen dan wilde zalm.

Hoewel deze verontreinigingen veilig lijken te zijn voor personen eet er wel matige hoeveelheden van, sommige deskundigen hebben aanbevolen dat kinderen en zwangere vrouwen het beste is om alleen in het wild gevangen zalm te eten… alleen maar om gezondheidsredenen.

Zalm is gezond.

Het is een goed idee om vette vis 1x per week te eten, zoals zalm of twee keer voor een optimale gezondheid.

De enige echte zorg met gekweekte zalm is organische verontreinigende stoffen zoals PCB’s. Als dit is waar je bezorgd over bent, doe dan wat onderzoek van de oorsprong van uw zalm en kies er één die niet werd gefokt in vervuilde wateren.

Gezien de hoge hoeveelheid omega-3 vetzuren, kwaliteit eiwitten en heilzame voedingsstoffen, geloof ik dat de voordelen van het eten van zalm (of gekweekte of wilde) veel zwaarder opwegen dan de nadelen voor de meeste mensen.

Ik persoonlijk eet gekweekte zalm elke week, en ik ben helemaal niet bezorgd over.

Als wilde zalm gemakkelijk toegankelijk is voor u, dan is dat een betere optie. Maar gekweekte zalm is nog steeds gezond … net iets “minder gezond” dan wilde zalm.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+
  • Pinterest

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

5 × 3 =

It is main inner container footer text