Zalm wordt vaak gewaardeerd om zijn gezondheidsvoordelen.

Deze vette vis zit vol met omega-3 vetzuren, waar de meeste mensen niet voldoende van binnen krijgen.

Niet alle zalm is echter gelijk aan elkaar.

Tegenwoordig wordt veel van de zalm die je koopt niet meer in het wild gevangen, maar gekweekt in viskwekerijen.

Netflix Abonnement

Bepaal zelf voor hoelang!

Prijzen al vanaf €5,75

Bekijk hier de prijzen!!

Dit artikel onderzoekt de verschillen tussen wilde en gekweekte zalm en vertelt je of de ene gezonder is dan de andere.

Het verschil tussen wilde en gekweekte zalm

Wilde zalm wordt gevangen in een natuurlijke omgeving zoals oceanen, rivieren en meren.

Maar de helft van de wereldwijd verkochte zalm is afkomstig van viskwekerijen, die een proces gebruiken dat bekend staat als aquacultuur om vis te kweken voor menselijke consumptie(1).

De jaarlijkse wereldwijde productie van gekweekte zalm is de afgelopen twee decennia gestegen van 27.000 tot meer dan 1 miljoen metrische tonnen(2).

Hoewel wilde zalm andere organismen in zijn natuurlijke omgeving eet, krijgt gekweekte zalm een verwerkt, vetrijk en eiwitrijk visvoer om grotere vissen te produceren(3).

Wilde zalm is nog steeds voorhanden, maar de wereldwijde voorraden zijn in slechts enkele decennia gehalveerd(4).

Kortom: De productie van gekweekte zalm is de afgelopen twintig jaar dramatisch toegenomen. Gekweekte zalm heeft een heel ander voedingspatroon en een andere omgeving dan wilde zalm.

Verschillen in voedingswaarde

Gekweekte zalm wordt gevoederd met verwerkt visvoer, terwijl wilde zalm verschillende ongewervelde dieren eet.

Om deze reden zijn er grote verschillen in de samenstelling van de voedingsstoffen van wilde en gekweekte zalm.

Aan de linkerkant zie je de voedingsstof samenstelling van een halve filet (198 gram) van wilde zalm. Aan de rechterkant ziet u de nummers voor gekweekte zalm (56).

Voedingsstoffen in Fresh vs Gekweekte zalm

Zoals je in de tabel kunt zien, kunnen de voedingsverschillen tussen wilde en gekweekte zalm behoorlijk groot zijn.

Gekweekte zalm is veel vetrijker, bevat iets meer omega-3’s, veel meer omega-6 en drie keer meer verzadigd vet. Het heeft ook 46% meer calorieën – meestal uit vet.

Wilde zalm daarentegen heeft een hoger gehalte aan mineralen, waaronder kalium, zink en ijzer.

Kortom: Wilde zalm bevat meer mineralen. Gekweekte zalm heeft een hoger gehalte aan vitamine C, verzadigde vetten, meervoudig onverzadigde vetzuren en calorieën.

Meervoudig onverzadigd vetgehalte

De twee belangrijkste meervoudig onverzadigde vetten zijn omega-3 en omega-6 vetzuren.

Deze vetzuren spelen een belangrijke rol in uw lichaam.

Ze worden essentiële vetzuren of EFA’s genoemd, omdat je ze allebei nodig hebt in je voeding.

Het is echter noodzakelijk om de juiste balans te vinden.

De meeste mensen consumeren tegenwoordig te veel omega-6, waardoor de delicate balans tussen deze twee vetzuren wordt verstoord.

Veel wetenschappers hebben gespeculeerd dat dit verhoogde ontstekingen kan veroorzaken en een rol kan spelen in de pandemieën van chronische ziekten, zoals hartkwaal kan spelen(7).

Hoewel gekweekte zalm drie keer het totale vet van wilde zalm heeft, zijn een groot deel van deze vetten omega-6 vetzuren.(18).

Om deze reden is de verhouding tussen omega-3 en omega 6 bij gekweekte zalm ongeveer drie keer zo hoog als bij wilde zalm.

De verhouding van de gekweekte zalm (1:3-4) is echter nog steeds uitstekend – het is gewoon minder goed dan die van de wilde zalm, die 1:10 is(9).

In een vier weken durende studie bij 19 mensen, het eten van gekweekte Atlantische zalm twee keer per week verhoogde de bloedspiegel van de omega-3 DHA met 50%(10).

Kortom: Hoewel gekweekte zalm veel meer omega-6-vetzuren bevat dan wilde zalm, is het totaal nog steeds te laag om ongerustheid te veroorzaken.

Gekweekte zalm kan hoger zijn in verontreinigende stoffen

Vissen hebben de neiging om potentieel schadelijke verontreinigingen op te nemen uit het water waarin ze zwemmen en het voedsel dat ze eten.

Uit in 2004 en 2005 gepubliceerde studies is gebleken dat gekweekte zalm veel hogere concentraties verontreinigingen bevatte dan wilde zalm.(111).

De Europese viskwekerijen hadden meer verontreinigingen dan de Amerikaanse kwekerijen, maar de Chileense soorten bleken het minst besmettelijk te zijn(1213).

Sommige van deze verontreinigende stoffen zijn onder meer polychloorbifenylen (PCB’s), dioxinen en diverse chloorhoudende bestrijdingsmiddelen(114).

De gevaarlijkste verontreinigende stof die in zalm wordt aangetroffen, is PCB, die sterk geassocieerd wordt met kanker en diverse andere gezondheidsproblemen(15161718).

Een in 2004 gepubliceerde studie heeft uitgewezen dat de PCB-concentraties in gekweekte zalm gemiddeld acht keer zo hoog waren als in wilde zalm.(19).

Die verontreinigingsniveaus worden door de FDA als veilig beschouwd, maar niet door het US EPA.

Onderzoekers suggereerden dat als de EPA-richtlijnen op gekweekte zalm zouden worden toegepast, de mensen zouden worden aangemoedigd om de zalmconsumptie tot niet meer dan één keer per maand te beperken.

Toch bleek uit een studie dat het gehalte aan veel voorkomende verontreinigingen, zoals PCB’s, in Noorse gekweekte zalm tussen 1999 en 2011 aanzienlijk is gedaald. Deze veranderingen kunnen wijzen op lagere niveaus van PCBs en andere verontreinigende stoffen in visvoer.

Hoewel het moeilijk te zeggen is, weten we dat de risico’s veel kleiner zijn als je wilde zalm eet in plaats van gekweekt.

Bovendien stellen velen dat de voordelen van het eten van omega-3’s uit zalm zwaarder wegen dan de gezondheidsrisico’s van verontreinigingen.

Kortom: Gekweekte zalm kan grotere hoeveelheden verontreinigingen bevatten dan wilde zalm. Het gehalte aan verontreinigingen in gekweekte, Noorse zalm is echter gedaald.

Kwik en andere sporen metalen in zalm

Het huidige bewijs voor sporen van metalen in zalm is tegenstrijdig.

Twee studies hebben zeer weinig verschil in kwikgehalte tussen wilde en gekweekte zalm waargenomen(1120).

Een studie heeft echter uitgewezen dat wilde zalm drie keer zo hoge concentraties wilde zalm heeft… (21).

Alles bij elkaar genomen, zijn de niveaus van arseen hoger in gekweekte zalm, maar de niveaus van kobalt, koper en cadmium zijn hoger in wilde zalm.(22).

In ieder geval komen in beide zalmvariëteiten sporenmetalen in zulke geringe hoeveelheden voor dat het onwaarschijnlijk is dat ze een reden tot bezorgdheid zijn.

Kortom: Voor de doorsnee persoon lijken sporenmetalen in zowel wilde als gekweekte zalm niet in schadelijke hoeveelheden te worden aangetroffen.

Antibiotica in kweekvissen

Door de hoge dichtheid van vis in de aquacultuur is gekweekte vis over het algemeen gevoeliger voor infecties en ziekten dan wilde vis. Om dit probleem tegen te gaan worden vaak antibiotica aan visvoer toegevoegd.

Ongereguleerd en onverantwoord gebruik van antibiotica is een probleem in de aquacultuursector, met name in ontwikkelingslanden.

Niet alleen is het gebruik van antibiotica een milieuprobleem, maar het is ook een gezondheidsprobleem voor de consument. Sporen van antibiotica kunnen bij gevoelige personen allergische reacties veroorzaken(25).

Overmatig gebruik van antibiotica in de aquacultuur bevordert ook de antibioticaresistentie bij visbacteriën, waardoor het risico van resistentie bij menselijke darmbacteriën door genoverdracht toeneemt (2627).

Het gebruik van antibiotica blijft in veel ontwikkelingslanden, zoals China en Nigeria, slecht gereguleerd. In het algemeen wordt in deze landen echter geen zalm gekweekt (25).

Veel van ‘s werelds grootste zalmproducenten, zoals Noorwegen en Canada, worden geacht een doeltreffend regelgevend kader te hebben. Het gebruik van antibiotica is strikt gereguleerd en de niveaus van antibiotica in visvlees moeten onder de veilige grenzen blijven wanneer de vis wordt gevangen.

Sommige van Canada’s grootste viskwekerijen hebben de laatste jaren zelfs hun antibiotica gebruik verminderd (28).

Anderzijds heeft Chili – de op één na grootste producent van gekweekte zalm ter wereld – problemen ondervonden als gevolg van overmatig antibiotica gebruik (29).

In 2016 werd in Chili naar schatting 530 gram antibiotica gebruikt voor elke ton geoogste zalm in Chili. Ter vergelijking, Noorwegen gebruikte in 2008 naar schatting 1 gram antibiotica per ton geoogste zalm (2930).

Als je zich zorgen maakt over antibioticaresistentie, is het misschien een goed idee om Chileense zalm voorlopig te vermijden.

Kortom: Het gebruik van antibiotica in de viskwekerij vormt een gevaar voor het milieu en een potentieel gevaar voor de gezondheid. Veel ontwikkelde landen reguleren het gebruik van antibiotica strikt, maar in de meeste ontwikkelingslanden blijft het gebruik ervan slecht gereguleerd.

Is wilde zalm de extra kosten en ongemakken waard?

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat gekweekte zalm nog steeds zeer gezond is.

Bovendien heeft het de neiging veel groter te zijn en bevat het grotere hoeveelheden omega-3 vetzuren.

Wilde zalm is ook veel duurder dan gekweekte zalm en is voor sommige mensen de extra kosten misschien niet waard. Afhankelijk van uw budget kan het lastig of onmogelijk zijn om wilde zalm te kopen.

Vanwege milieu- en voedselsamenstellingen bevat gekweekte zalm echter veel meer potentieel schadelijke verontreinigingen dan wilde zalm.

Hoewel deze verontreinigingen veilig lijken te zijn voor de doorsnee persoon die matige hoeveelheden consumeert, raden sommige deskundigen aan dat kinderen en zwangere vrouwen alleen in het wild gevangen zalm eten – gewoon voor de zekerheid.

Tot slot

Het is een goed idee om 1-2 keer per week vette vis zoals zalm te eten voor een optimale gezondheid.

Deze vis is heerlijk, vol met heilzame voedingsstoffen en zeer vullend – en dus gewichtsverlies vriendelijk.

Het grootste probleem met gekweekte zalm is de organische vervuiling zoals PCB’s. De grootste zorg bij gekweekte zalm is de organische vervuiling. Als je probeert om uw inname van giftige stoffen tot een minimum te beperken, moet je voorkomen dat je te vaak zalm eet.

Antibiotica in gekweekte zalm zijn ook problematisch, omdat ze het risico op antibioticaresistentie in uw darmen kunnen verhogen.

Gezien het hoge gehalte aan omega-3’s, hoogwaardige eiwitten en heilzame voedingsstoffen, is elke soort zalm echter nog steeds erg gezond.

Toch is wilde zalm over het algemeen beter voor je gezondheid als je het zich kunt veroorloven.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.