Home » Vis » Wild versus gekweekte zalm. Kan vis soms slecht voor je zijn?
wilde zalm

Wild versus gekweekte zalm. Kan vis soms slecht voor je zijn?

Zalm wordt vaak gewaardeerd om zijn gezondheidsvoordelen.

Het is een vette vis die vol zit met omega-3 vetzuren, waar de meeste mensen te weinig van binnen krijgen.

Maar … niet alle zalm is gelijk aan elkaar , helaas.

Tegenwoordig wordt veel van de zalm die we eten niet gevangen in het wild, maar gefokt in viskwekerijen.

Het verschil tussen wilde en gekweekte zalm

Wilde zalm wordt gevangen in het wild, in zijn natuurlijke omgeving … oceanen, rivieren en meren.

Maar de helft van de wereldwijd verkochte zalm komt van zogenaamde viskwekerijen, ook bekend als aquacultures (1).

De jaarlijkse wereldwijde productie van gekweekte zalm is de afgelopen twintig jaar gestegen van 27.000 naar meer dan 1 miljoen metrische tonnen (2).

Terwijl wilde zalm andere organismen eet die in zijn natuurlijke omgeving worden aangetroffen, krijgt gekweekte zalm een ​​verwerkt vetrijk voer om grotere vissen te produceren (3).

Wilde zalm is nog steeds verkrijgbaar, maar de wereldvoorraden zijn in slechts enkele decennia gehalveerd (4).

Kortom: De productie van gekweekte zalm is de afgelopen twintig jaar dramatisch toegenomen. Gekweekte zalm heeft een heel ander voedingspatroon en een andere omgeving dan wilde zalm.

Er zijn enkele belangrijke verschillen in voedingssamenstelling

Aan de linkerkant zie je de voedingsstof samenstelling van een halve filet (198 gram) van wilde zalm. Aan de rechterkant ziet u de nummers voor gekweekte zalm (56).

Voedingsstoffen in Fresh vs Gekweekte zalm

Zoals je in de tabel kunt zien, kunnen de voedingsverschillen tussen wilde en gekweekte zalm behoorlijk groot zijn.

Gekweekte zalm bevat veel meer vet … het bevat iets meer Omega-3 vetzuren, veel meer Omega-6 vetzuren en 3 keer de hoeveelheid verzadigd vet. Het bevat ook 46% meer calorieën, meestal van vet.

Gekweekte zalm bevat ook wat vitamine C, die aan het voer wordt toegevoegd.

Omgekeerd is wilde zalm hoger in mineralen, waaronder kalium, zink en ijzer.

Kortom: Wilde zalm bevat meer mineralen. Gekweekte zalm is hoger in vitamine C, verzadigd vet, meervoudig onverzadigde vetzuren en calorieën.

Verschil in meervoudig onverzadigde vetgehalte

Er zijn twee hoofdtypes van meervoudig onverzadigde vetten … Omega-3 en Omega-6 vetzuren.

Deze vetzuren spelen een belangrijke rol in het menselijk lichaam.

We hebben beide nodig in onze voeding, anders worden we ziek. Dat is waarom ze de “essentiële” vetzuren (EFA’s) worden genoemd.

Maar … we moeten deze vetzuren wel binnen krijgen in een zeker evenwicht.

De meeste mensen eten tegenwoordig teveel Omega-6 en de delicate balans tussen deze twee soorten vetzuren is zwaar verstoord ten opzichte van Omega-6.

Veel wetenschappers hebben gespeculeerd dat dit verhoogde ontstekingen kan veroorzaken en een rol kan spelen in de pandemieën van chronische ziekten zoals hartaandoeningen en andere (7).

Hier wordt het interessant … gekweekte zalm heeft driemaal zoveel vet als wilde zalm, maar een groot deel van deze vetten zijn Omega-6-vetzuren(18).

Daarom is de Omega-6: Omega-3-verhouding ongeveer drie keer hoger in gekweekte zalm, vergeleken met het wild.

Maar … ik denk niet echt dat dit een reden tot zorg is. Hoewel gekweekte zalm Omega-6 bevat, is de O6: O3-verhouding nog steeds uitstekend (op 1: 3-4), maar minder is deze beter dan die in wilde zalm, die op 1 staat: 10 (9).

Zalm, zowel gekweekt en wild, moet leiden tot een enorme verbetering van de omega-3-inname voor de meeste mensen en wordt vaak aanbevolen voor dat doel.

In een onderzoek van 4 weken onder 19 vrijwilligers, aten twee keer per week gekweekte Atlantische zalm het DHA-gehalte (een belangrijk Omega-3-vetzuur) in het bloed met 50% (10).

Kortom: Gekweekte zalm is veel hoger in Omega-6-vetzuren dan in wilde zalm, maar de hoeveelheid is nog steeds te laag om reden tot bezorgdheid te geven.

Gekweekte zalm is veel hoger in verontreinigingen

Vissen hebben de neiging om potentieel schadelijke verontreinigingen uit hun omgeving te verzamelen.

Deze verontreinigingen zijn te vinden in het water waarin ze zwemmen, evenals het voedsel dat ze eten (111).

Maar gekweekte zalm heeft veel hogere concentraties aan verontreinigende stoffen dan wilde zalm (1213).

Europese bedrijven hebben meer verontreinigende stoffen dan Amerikaanse bedrijven, maar soorten uit Chili lijken het minst te hebben(114).

Sommige van deze verontreinigingen omvatten polychloorbifenylen (PCB’s), dioxines en verschillende gechloreerde pesticiden.

Misschien wel de meest gevaarlijke verontreinigende stof gevonden in zalm is PCB’s, die sterk geassocieerd zijn met kanker en verschillende andere gezondheidsproblemen(15161718).

Eén studie onderzocht meer dan 700 zalmmonsters uit de hele wereld en ontdekte dat de PCB-concentraties in gekweekte zalm gemiddeld acht keer hoger lagen dan in wilde zalm(19).

Die verontreiniging niveaus worden veilig geacht door de FDA, maar niet door de Environmental Protection Agency  (EPA).

Velen beweren echter dat de voordelen van het consumeren van omega-3 vetzuren opwegen tegen de gezondheidsrisico’s van verontreinigen, wat een redelijke veronderstelling is.

Hoewel het moeilijk te zeggen is, weten we dat de risico’s veel kleiner zijn als je wilde zalm eet in plaats van gekweekt.

Kortom: Gekweekte zalm bevat veel hogere hoeveelheden verontreinigende stoffen, zoals PCB’s, maar de hoeveelheid varieert tussen vis uit verschillende regio’s.

Kwik en andere sporen metalen in zalm

Het huidige bewijs voor spoormetalen in zalm is tegenstrijdig.

Twee studies vonden heel weinig verschil in kwik tussen wilde en gekweekte zalm (1120).

Uit één onderzoek bleek echter dat wilde zalm drie keer zo hoog was (21).

Niveaus van arseen bleken hoger te zijn in gekweekte zalm, maar niveaus van kobalt, koper en cadmium hoger in wilde zalm (22).

In elk geval zijn sporen van beide soorten zalm in zulke kleine hoeveelheden aangetroffen dat ze geen reden tot zorg lijken te zijn.

Kortom: Voor de gemiddelde persoon lijken sporen van metaal in zalm niet in schadelijke hoeveelheden te worden aangetroffen. Dit geldt voor gekweekte of wilde zalm.

Wild zalm zijn de extra kosten en het ongemak waard?

Het is belangrijk om in gedachten te houden dat gekweekte zalm nog steeds erg gezond is.

Gekweekte zalm is vaak veel groter en bevat grotere hoeveelheden omega-3 vetzuren.

Wilde zalm is ook veel duurder dan gekweekt en is voor sommige mensen de extra kosten misschien niet waard. Afhankelijk van een paar dingen, kan het onhandig (of onmogelijk) zijn om toegang te krijgen tot wilde zalm.

Vanwege de voedingsverschillen bevat gekweekte zalm echter ook veel meer potentieel schadelijke verontreinigingen dan wilde zalm.

Hoewel deze verontreinigingen veilig lijken te zijn voor de gemiddelde persoon die matige hoeveelheden consumeert, hebben sommige deskundigen geadviseerd dat kinderen en zwangere vrouwen alleen wild gevangen zalm eten … alleen maar voor de zekerheid.

Zalm is gezond.

Het is een goed idee om één of twee keer per week vette vis zoals zalm te eten voor een optimale gezondheid.

Het zit ook vol met andere nuttige voedingsstoffen, is zeer verzadigend (en daarom gewichtsverlies vriendelijk) en niet te vergeten ongelooflijk heerlijk.

Het enige echte probleem met gekweekte zalm is organische verontreinigende stoffen zoals PCB’s. Als dit iets is waar je je zorgen over maakt, doe dan wat onderzoek naar de oorsprong van je zalm en kies er een die niet in vervuilde wateren is gefokt.

Gezien de hoge hoeveelheid omega-3 vetzuren, kwaliteit eiwitten en heilzame voedingsstoffen, geloof ik dat de voordelen van het eten van zalm (gekweekt of wild) de meeste negatieven ver overtreffen voor de meeste mensen.

Ik eet elke week gekweekte zalm en daar maak ik me helemaal geen zorgen over. Ik zou wild kiezen als ik kon, maar helaas is het momenteel niet beschikbaar voor mij.

Als wilde zalm gemakkelijk voor u toegankelijk is, dan is dat een betere optie. Maar gekweekte zalm is nog steeds gezond … net iets ‘minder gezond’ dan wilde zalm.