Fruit

10 Wilde bessen om te proberen (8 om te vermijden)

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Aardbeien, bosbessen en frambozen zijn algemeen verkrijgbaar in supermarkten, maar veel even heerlijke bessen zijn er in overvloed in het wild.

Wilde bessen gedijen in veel verschillende klimaten. Ze zitten boordevol voedingsstoffen en krachtige plantaardige stoffen. Hoewel wilde bessen zuur kunnen zijn, zijn ze heel veelzijdig en kunnen ze op veel manieren worden genoten.

Sommige wilde bessen bevatten echter giftige verbindingen. Als ze in grote hoeveelheden worden gegeten, kunnen ze ongemakkelijke symptomen veroorzaken of zelfs dodelijk zijn.

Hier zijn 10 heerlijke en veilige wilde bessen die je kunt eten – en 8 giftige die je moet vermijden.

1. Vlierbessen

Vlierbessen zijn de vruchten van verschillende soorten van de Sambucus- plant.

Ze gedijen in milde tot subtropische gebieden van het noordelijk halfrond. Het fruit heeft de neiging om te groeien in kleine clusters en hebben een zwart, blauwzwart of paars kleur.

Hoewel de bessen van de meeste Sambucus- variëteiten eetbaar zijn, de Sambucus nigra L. ssp. canadensis is het meest gebruikte soort( 1 ).

Vlierbessen hebben een zure, scherpe smaak en daarom worden ze meestal gekookt en gezoet om sappen, jam, chutneys of vlierbessenwijn van te maken.

Deze bessen zijn een geweldige bron van vitamine C, een 145 gram dat 58% van uw dagelijkse behoeften levert. Vitamine C speelt veel vitale functies in uw lichaam, maar is vooral belangrijk voor uw immuunsysteem.

Vlierbessen zijn ook rijk aan vitamine B6, dat de immuunfunctie ondersteunt ( 2 , 3 ).

De voedingssamenstelling van vlierbessen en vlierbessen producten maakt ze bijzonder effectief bij het stimuleren van de gezondheid van het immuunsysteem.

Een onderzoek bij 312 volwassenen bleek bijvoorbeeld dat het nemen van 300 mg vlierbessenextract zowel voor als na het reizen significant de duur en de ernst van verkoudheid verminderde in vergelijking met een placebo ( 4 ).

Kortom: Vlierbessen hebben een zure, scherpe smaak als ze rauw zijn, dus geniet het beste wanneer gekookt. Ze zitten boordevol vitamine C en vitamine B6 – voedingsstoffen die de gezondheid van het immuunsysteem ondersteunen.

2. Bergbraambessen

Bergbraambessen zijn bessen van de plant Rubus chamaemorus , die groeit in koele, moerassige gebieden op het noordelijk halfrond.

De bergbraamplant heeft witte bloemen en geel tot oranje fruit lijkt op een framboos ( 5 ).

Verse bergbraambessen zijn zacht, sappig en redelijk scherp. Hun smaak kan het beste worden omschreven als een mix tussen frambozen en rode aalbessen – met een vleugje bloemige zoetheid.

Bergbraambessen bevatten veel vitamine C en bieden 176% van je dagelijkse behoeften in 100 gram( 6 ).

Ze bevatten ook veel ellagitanninen, krachtige antioxidanten die je cellen kunnen helpen beschermen tegen schade door moleculen die bekend staan ​​als vrije radicalen.

Bovendien volgens dier- en reageerbuisstudies, kunnen ellagitanninen anti-kanker effecten hebben, uw immuunsysteem stimuleren en ontstekingen bestrijden ( 7 , 8 ).

Kortom: Bergbraambessen hebben een lichtzure, zoete smaak. Ze bevatten krachtige antioxidanten die bekend staan ​​als ellagitanninen en die beschermen tegen schade door vrije radicalen en andere gezondheidsvoordelen bieden.

3. Blauwe bes

Blauwe bes is de Noord-Amerikaanse naam voor de bessen van verschillende plantensoorten in het geslacht Vaccinium en Gaylussacia ( 9 , 10 ).

Wilde blauwe bosbessen groeien in bergachtige streken, bossen, moerassen en meerbekkens in Noordwest-Amerika en West-Canada. De bessen zijn klein en rood, blauw of zwart.

Rijpe blauwe bosbessen zijn vrij zoet met een beetje zuur. Hoewel ze vers kunnen worden gegeten, worden ze vaak gemaakt in smakelijke drankjes, jam, pudding, snoep, siropen en ander voedsel.

Blauwe bosbessen zijn rijk aan krachtige antioxidanten, waaronder anthocyaninen en polyfenolen. In feite bevatten ze meer van deze nuttige verbindingen dan antioxidant-rijke vruchten zoals bosbessen ( 11 ).

Voedingen die rijk zijn aan anthocyaninen en polyfenolen zijn in verband gebracht met indrukwekkende gezondheidsvoordelen, waaronder verminderde ontsteking, een lager risico op hartaandoeningen en anti-kanker effecten ( 12 , 13 ).

Kortom: Blauwe bessen zijn vrij zoet en een klein beetje zuur en kunnen vers of gekookt worden genoten. Ze zijn rijk aan krachtige antioxidanten, waaronder anthocyaninen en polyfenolen.

4. Kruisbessen

Kruisbessen behoren tot twee grote groepen – Europese kruisbessen ( Ribes grossularia var. Uva-crispa ) en Amerikaanse kruisbessen ( Ribes hirtellum ) ( 14 ).

Ze zijn inheems in Europa, Azië en Noord-Amerika en groeien op een struik van ongeveer 1-1,8 meter hoog. De bessen zijn klein, rond en variëren van groen tot rood of paars van kleur ( 14 ).

Kruisbessen kunnen heel zuur of heel zoet zijn. Ze worden vers gegeten of gebruikt als ingrediënt in taarten, wijnen, jam en siropen.

Ze bevatten veel vitamine C, een 150 gram is goed voor 46% van de Aanbevolen dagelijkse Hoeveelheid(ADH) ( 15 ).

Bovendien bevat dezelfde portie maar liefst 6,5 gram voedingsvezels – 26% van de ADH. Voedingsvezels zijn een soort onverteerbare koolhydraten die essentieel zijn voor een gezonde spijsvertering ( 15 , 16 ).

Ze bevatten ook het antioxidant protocatecholzuur, waarvan is aangetoond dat het antibacteriële, ontstekingsremmende en anti-kanker effecten heeft in dier- en reageerbuisstudies ( 17 ).

Hoewel deze resultaten veelbelovend zijn, is meer menselijk onderzoek nodig om deze potentiële voordelen te bevestigen.

Kortom: Kruisbessen kunnen zoet of scherp zijn en worden vers of gekookt gegeten. Ze bevatten veel vezels, vitamine C en het antioxidant
protocatecholzuur.

5. Appelbes

Appelbes ( Aronia ) is een soort struik uit het oosten van Noord-Amerika ( 18 ).

Ze hebben een halfzoete maar toch zure smaak en kunnen vers worden gegeten of verwerkt in wijnen, jam, spreads, sappen, thee en ijs.

Appelbessen groeien meestal in natte bossen en moerassen. Er zijn drie belangrijke soorten appelbes: de rode appelbes ( Aronia arbutifolia ), zwarte appelbes ( Aronia melanocarpa ) en paarse appelbes ( Aronia prunifolia ) ( 18 ).

Appelbessen zijn bijzonder rijk aan vitamine K , een voedingsstof die de gezondheid van de botten ondersteunt en nodig is voor belangrijke lichaamsfuncties, waaronder een goede bloedstolling ( 19 , 20 , 21 ).

Ze bevatten ook veel antioxidanten, zoals fenolzuren, anthocyaninen, flavonolen en proanthocyanidinen. Deze krachtige plantaardige stoffen geven appelbessen één van de hoogste antioxidant capaciteiten van alle soorten fruit ( 22 ).

Kortom: Appelbessen hebben een halfzoete maar toch zure smaak en kunnen vers of gekookt worden genoten. Ze bevatten veel vitamine K en veel antioxidanten.

6. Moerbeien

Moerbeien ( Morus ) zijn een groep bloeiende planten die behoren tot de familie Moraceae .

Ze groeien in milde tot subtropische gebieden in de noordelijke en zuidelijke hemisferen. Moerbeien groeien als trosjes aan de boom( 23 ).

De bessen zijn ongeveer 2-3 cm lang en hebben meestal een donkerpaarse tot zwarte kleur. Sommige soorten kunnen rood of wit zijn.

Moerbeien zijn sappig en zoet en kunnen vers of in taarten, hartige en kruidentheeworden genoten . Ze zitten boordevol vitamine C en leveren goede hoeveelheden B-vitamines, magnesium en kalium.

Bovendien biedt 140 gram moerbeien een indrukwekkende 14% van uw dagelijkse ijzerbehoefte. Dit mineraal is noodzakelijk voor belangrijke processen in uw lichaam, waaronder groei, ontwikkeling en de productie van bloedcellen ( 24 , 25 ).

Bovendien zitten moerbeien vol met anthocyaninen – plantenpigmenten die sterke antioxidanten zijn.

Reageerbuis- en dierstudies tonen aan dat moerbeisterextract kan helpen de bloedsuikerspiegel te verlagen , helpen bij gewichtsverlies, kanker te bestrijden en uw hersenen tegen schade te beschermen.

Al deze voordelen kunnen te wijten zijn aan de hoge concentratie aan antioxidanten, waaronder anthocyaninen( 26 , 27 , 28 ).

Kortom: Moerbeien zijn sappige, zoete bessen die heerlijk vers of gekookt kunnen worden gegeten. Ze bevatten veel ijzer- en anthocyaninen antioxidanten.

7. Prachtframboos

Prachtframboos zijn de vrucht van de Rubus spectabilis plant, die behoort tot de rozenfamilie.

De planten komen oorspronkelijk uit Noord-Amerika, waar ze kunnen groeien tot 2-4 meter lang in vochtige bossen en langs de kust ( 29 , 30 , 31 ).

Prachtframbozen zijn geel tot oranjerood en zien eruit als bramen. Ze zijn vrij smakeloos en kunnen rauw worden gegeten. Toch worden ze vaak gecombineerd met andere ingrediënten en gebruikt in jam, snoep, gelei en alcoholische dranken.

Prachtframbozen zijn een goede bron van mangaan en leveren 55% van de ADH in 100 gram. Mangaan is essentieel voor het metabolisme van voedingsstoffen, heeft krachtige antioxiderende effecten en is van vitaal belang voor de gezondheid van de botten ( 32 , 33 ).

De bessen bevatten ook goede hoeveelheden vitamine K en C, en bieden respectievelijk 18% en 15% van de ADH in een portie van 100 gram( 34 ).

Kortom: Prachtframbozen zijn smaakloos als ze vers zijn, dus worden ze vaak verwerkt in jam, wijn en ander voedsel. Ze zijn een goede bron van mangaan en vitamine C en K.

8. Saskatoon berries

Amelanchier alnifolia is een soort struik afkomstig uit Noord-Amerika.

Het groeit 1-8 meter hoog en produceert eetbaar fruit dat bekend staat als saskatoon-berries. Deze paarse bessen hebben een diameter van ongeveer 5-15 mm.

Ze hebben een zoete, nootachtige smaak en kunnen vers of gedroogd worden gegeten. Ze worden gebruikt in taarten, wijnen, jam, bier , cider en soms ontbijtgranen en trailmixen.

Saskatoon-berries zijn één van de beste bronnen van riboflavine (vitamine B2) en bevatten bijna 3 keer je dagelijkse behoefte in 100 gram( 35 ).

Riboflavine speelt – net als andere B-vitaminen – een essentiële rol bij de productie van energie. Het is nodig om van uw voedsel energie te maken en het kan ook uw zenuwstelsel beschermen tegen aandoeningen als de ziekte van Parkinson en multiple sclerose ( 36 , 37 ).

Kortom: Saskatoon-berries hebben een zoete, nootachtige smaak en kunnen zowel vers als gedroogd worden gebruikt. Ze bevatten ongelooflijk veel riboflavine, een zeer belangrijke voedingsstof.

9. Muscadine

Muscadine ( Vitis rotundifolia ) is een wijnstoksoort afkomstig uit de Verenigde Staten.

Muscadine bessen hebben een dikke schil die varieert van brons tot donker paars tot zwart. Hun vruchtvlees heeft een vergelijkbare textuur als pruimen met een zeer zoete maar toch muskusachtige smaak.

Muscadine bessen zitten boordevol met riboflavine (vitamine B2), een portie van 100 gram die 115% van de ADH levert. Ze bevatten ook veel voedingsvezels, bevatten 4 gram per portie van 100 gram of 16% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid( 38 ).

Voedingsvezels kunnen het cholesterolgehalte in het bloed helpen verlagen , een gezonde spijsvertering bevorderen en het gewichtsverlies en het gevoel van verzadiging verhogen ( 16 ).

Deze bessen bevatten niet alleen veel riboflavine en voedingsvezels, maar bevatten ook resveratrol.

Deze antioxidant wordt gevonden in de schil van druiven . Menselijke en dierstudies tonen aan dat resveratrol gezonde bloedsuikerspiegels bevordert en kan beschermen tegen hartaandoeningen en bepaalde vormen van kanker ( 39 ).

Kortom: Muscadine bessen hebben een zoete maar muskusachtige smaak. Ze bevatten veel vezels, riboflavine en resveratrol, een krachtige antioxidant.

10. Buffaloberries

Buffaloberries ( Shepherdia ) zijn de vruchten van kleine struiken in de familie Elaeagnaceae .

De planten komen oorspronkelijk uit Noord-Amerika en zijn 1-4 meter hoog. Zilverbuffelberrie ( Shepherdia argentea ) is de meest voorkomende soort. Het heeft groene bladeren bedekt met fijne zilverachtige haartjes en lichtgele bloemen die geen bloemblaadjes hebben ( 40 ).

Buffaloberries hebben een harde, donkerrode schil met kleine witte stippen. Verse bessen zijn behoorlijk bitter, dus worden ze vaak gekookt en gemaakt tot heerlijke jam, gelei en siropen.

Deze bessen barsten van antioxidanten, waaronder het krachtige lycopeen .

Lycopeen is een pigment dat rode, oranje en roze vruchten hun karakteristieke kleur geeft en is gekoppeld aan een aantal gezondheidsvoordelen.

Studies hebben bijvoorbeeld geassocieerd lycopeen met een verlaagd risico op hartaandoeningen, bepaalde kankers en oogaandoeningen, waaronder cataracten en leeftijdsgebonden maculaire degeneratie (ARMD) ( 41 , 42 , 43 , 44 ).

Kortom: Buffaloberries zijn vrij bitter maar kunnen worden gemaakt tot heerlijke jam en siropen. Ze bevatten veel lycopeen, een antioxidant die verband houdt met een verminderd risico op hartaandoeningen, oogaandoeningen en bepaalde vormen van kanker.

8 Giftige wilde bessen om te vermijden

Hoewel veel wilde bessen heerlijk en veilig zijn om te eten, moet je sommige ervan vermijden.

Bepaalde bessen bevatten giftige stoffen die onaangename of dodelijke bijwerkingen kunnen veroorzaken.

Hier zijn 8 giftige wilde bessen te vermijden:

  1. Hulstbessen. Deze kleine bessen bevatten de giftige samenstelling saponine, die misselijkheid , braken en maagkrampen kan veroorzaken ( 45 ).
  2. Maretak. Deze populaire kerstplant heeft witte bessen die de toxische stof phoratoxine bevatten. Het kan maagproblemen en een trage hartslag (bradycardie) veroorzaken, evenals hersen-, nier- en bijniertoxiciteit ( 45 ).
  3. OranjeboompjeDeze plant, ook bekend als kerstsinaasappel, heeft geelrode bessen die solanine bevatten, een stof die gastro-intestinale infecties, maagkrampen en een onregelmatige hartslag (tachycardie) kan veroorzaken ( 45 ).
  4. Bitterzoet. Ook wel bosrijke nachtschade genoemd , bessen uit deze plant bevatten solanine. Ze lijken op oranjeboompje en kunnen vergelijkbare bijwerkingen veroorzaken ( 45 ).
  5. Westerse karmozijnbesDeze paarse bessen zien eruit als druiven, maar bevatten giftige stoffen in de wortels, bladeren, stengel en fruit. Deze plant wordt tijdens de rijping meer giftig en het eten van de bessen is potentieel dodelijk ( 46 ).
  6. Klimop bessen. Paarszwart tot oranjegeel van kleur, deze bessen bevatten het toxine saponine. Ze kunnen misselijkheid, braken en maagkrampen veroorzaken ( 47 ).
  7. Venijnboom. Deze felrode bessen bevatten mogelijk giftige zaden. Eén onderzoek toonde aan dat het eten van te veel taxuszaad aanvallen veroorzaakte ( 48 ).
  8. Vijfbladige wingerd Deze klimbossen bevatten giftige hoeveelheden calciumoxalaat. Te veel hiervan kan toxische effecten hebben op uw nieren ( 49 ).

Deze lijst is niet uitputtend en er zijn veel andere giftige bessen die in het wild groeien. Sommige giftige bessen lijken zelfs op eetbare.

Om deze reden is de grootste voorzichtigheid geboden bij het oogsten van wilde bessen. Als je niet zeker weet of een wilde bes veilig is of niet, is het het beste om het te vermijden.

Kortom: Veel wilde bessen bevatten giftige stoffen, zoals hulstbessen, maretak, oranjepoompje, bitterzoet, karmozijnbes, klimop bessen, venijn bessen en wilde vijgbladige windgerd. Wees uiterst voorzichtig bij het plukken van wilde bessen voor consumptie.

Tot slot

Veel wilde bessen zijn heerlijk en veilig om te eten.

Ze zitten vaak boordevol voedingsstoffen en krachtige antioxidanten, die gezondheidsvoordelen kunnen bieden, waaronder het stimuleren van de immuniteit, het beschermen van je hersenen en hart en het verminderen van cellulaire schade.

Sommige wilde bessen zijn echter giftig en mogelijk dodelijk. Als je niet zeker bent van een soort wilde bes, is het het beste om het niet te eten, omdat het het risico niet waard is.