Groenten

Zijn wortelen goed voor je ogen?

Google+ Pinterest LinkedIn Tumblr

Populair over de hele wereld, wortels zijn knapperige en zeer voedzame knolgewassen.

Ze worden vaak beweerd om je ogen gezond te houden en het nachtzicht te verbeteren.

U kunt zich echter afvragen wat de oorsprong van dit idee is en of het door de wetenschap wordt ondersteund.

Dit artikel vertelt u of wortelen goed zijn voor uw ogen en biedt andere tips om uw gezichtsvermogen gezond te houden.

Wortelen en gezondheid ogen

Men gelooft al lang dat het eten van wortels de gezondheid van de ogen bevordert en uw gezichtsvermogen verbetert, vooral ‘s nachts.

Hoewel er waarheid is, is de associatie tussen wortelen en gezichtsvermogen ontstaan ​​door een mythe.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog begonnen Britse Royal Air Force piloten met het gebruik van radar om vijandige vliegtuigen neer te schieten. In een poging om deze nieuwe technologie geheim te houden, werd de visuele nauwkeurigheid van de piloten – vooral ‘s nachts – toegeschreven aan het eten van wortels.

Dit leidde tot een langdurige propaganda campagne die wortels promootte voor een beter gezichtsvermogen. Deze verfraaide link tussen het eten van wortels en verbeterd nachtzicht blijft vandaag de dag voortbestaan.

Hoewel ze niet echt het magische oogvoer waren tijdens de Tweede Wereldoorlog door campagne op de markt gebracht, bevatten wortels wel bepaalde stoffen die goed zijn voor je ogen.

Hoog in antioxidanten die de gezondheid van de ogen ten goede komen

Wortelen zijn een rijke bron van bèta-caroteen en luteïne, dat zijn antioxidanten die kunnen helpen bij het voorkomen van oogschade veroorzaakt door vrije radicalen.

Vrije radicalen zijn verbindingen die kunnen leiden tot cellulaire schade, veroudering en chronische ziekten, waaronder oogziekten, wanneer hun aantal te hoog wordt (1).

Beta-caroteen geeft veel rode, oranje en gele planten hun kleur. Oranje wortelen bevatten vooral veel bèta-caroteen, dat door uw lichaam wordt omgezet in vitamine A. Een tekort aan vitamine A kan leiden tot nachtblindheid, die vaak omkeerbaar is door een supplement (2,3).

Vitamine A is nodig om rhodopsine te vormen, het roodachtig-paarse, lichtgevoelige pigment in je oogcellen dat je ‘s nachts helpt te zien (4).

Je lichaam absorbeert en gebruikt bèta-caroteen efficiënter wanneer je gekookte wortels eet in plaats van rauwe. Bovendien is vitamine A en zijn voorlopers vetoplosbaar , dus het eten van wortels met een vetbron verbetert de absorptie (5,6,7).

Gele wortelen bevatten het meeste luteïne, wat leeftijdsgerelateerde maculaire degeneratie (AMD) kan helpen voorkomen, een aandoening waarbij uw gezichtsvermogen geleidelijk vervaagd of verloren gaat.

Voedingsmiddelen rijk aan luteïne kunnen bijzonder beschermend zijn tegen AMD (8,9,10,11).

Kortom: Wortelen zijn goede bronnen van luteïne en bèta-caroteen, dat zijn antioxidanten die de gezondheid van de ogen ten goede komen en beschermen tegen leeftijdsgerelateerde degeneratieve oogziekten. Je lichaam zet bèta-caroteen om in vitamine A, een voedingsstof die je helpt in het donker te kunnen zien.

Andere gezondheidsvoordelen van wortels

Wortelen ondersteunen gezonde ogen, maar er zijn veel andere redenen om ze te eten. Het meeste onderzoek richt zich op het gehalte aan carotenoïden, waaronder luteïne, lycopeen en bèta-caroteen.

Andere gezondheidsvoordelen van wortelen zijn onder andere:

  • Ondersteuning spijsvertering gezondheid. Wortelen bevatten veel vezels, waardoor constipatie wordt voorkomen. Eén wortel bevat ongeveer 2 gram vezels, of 8% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Het eten van wortels kan ook je darmbacteriën verbeteren ( 12 ,13,14).
  • Kan het kankerrisico verlagen. Vezelrijk voedsel zoals wortels kan helpen beschermen tegen darmkanker door de spijsvertering te bevorderen. Bovendien is aangetoond dat bepaalde antioxidanten in wortelen anti-kanker effecten bevat (15,16,17,18).
  • Stabiliseert de bloedsuikerspiegel. Wortelen hebben een lage glycemische index (GI), wat betekent dat ze geen grote piek in bloedsuikerspiegel veroorzaken als je ze eet. Hun vezelgehalte helpt ook om de bloedsuikerspiegel te stabiliseren (19,20).
  • Goed voor je hart. Rode en oranje wortels bevatten veel lycopeen, een antioxidant die het hart beschermt. Wortelen kunnen ook risicofactoren voor hartaandoeningen verminderen, zoals hoge bloeddruk en cholesterol (21,22,23,24).
  • Beschermt je huid. Hoewel het niet zo effectief is als zonnebrandcrème, kunnen bèta-caroteen en lycopeen antioxidanten je huid helpen beschermen tegen schade door de zon (25).
  • Kan gewichtsverlies ondersteunen. Wortelen bevatten weinig calorieën en veel vezels. Het eten ervan verhoogt het gevoel van verzadiging, wat overeten kan voorkomen en gewichtsverlies kan helpen (26).

Kortom: Afgezien van hun bijdragen aan de gezondheid van het oog, zijn er veel redenen om wortels te eten. Ze kunnen uw spijsvertering bevorderen, evenals het hart, de huid en de algehele gezondheid.

Andere manieren om de gezondheid van het oog te verbeteren

Het eten van wortelen is niet de enige manier om je ogen gezond te houden en je gezichtsvermogen scherp te houden. Andere strategieën om uw ooggezondheid te verbeteren omvatten:

  • Gebruik zonbescherming. Kies een zonnebril die uw ogen beschermt tegen 99-100% UVA- en UVB-stralen. Zonschade kan cataracten, maculaire degeneratie en pterygium (weefselgroei over het wit van je ogen) veroorzaken (27).
  • Beperking van schermtijd en blauw licht.  Veel voor de televisie-, telefoon- of computer kan vermoeide ogen veroorzaken. Schakel ‘s nachts het scherm uit of schakel het nachtlampje op uw telefoon in, omdat blauw licht schade aan het netvlies kan veroorzaken (28).
  • Bewegen. Het is goed voor je ogen en taille om regelmatig te bewegen. Gebrek aan lichaamsbeweging verhoogt uw risico op diabetes type 2 en diabetische retinopathie, een aandoening die uw gezichtsvermogen kan schaden (29).
  • Rook niet. Tabaksrook is in verband gebracht met visusverlies, cataract en maculaire degeneratie. Roken kan ook het risico op droge ogen verhogen (30,31,32,33).
  • Streven naar een uitgebalanceerde voeding. EPA en DHA omega-3 vetten (bijv. Vette vis, vlas), vitamine C (bijv. Citrusvruchten, broccoli), vitamine E (bijv. Notenboters) en zink (bijv. Vlees, oesters en pompoenpitten) zijn ook goed voor je ogen (34,35,36,37).
  • Eet donkere, groene bladgroenten. Boerenkool, spinazie en snijbiet zijn rijk aan de carotenoïden luteïne en zeaxanthine , die de gezondheid van het oog ondersteunen (33).
  • Regelmatig ogen laten onderzoeken. De beste manier om te weten hoe het met uw ogen gaat, is om ze regelmatig door een oogzorgspecialist te laten onderzoeken. Het zien van een optometrist of oogarts is een goede preventieve manier om gezonde ogen te behouden.

Kortom: Het eten van een voedzame maaltijd, bewegen, de schermtijd beperken, niet roken, een zonnebril dragen en je gezichtsvermogen regelmatig te laten controleren door een oogarts zijn belangrijke gewoonten voor een optimale gezondheid van het oog.

Tot slot

Het idee dat wortels gezonde ogen en een goed gezichtsvermogen bevorderen, komt voort uit een mythe – maar dat betekent niet dat het niet waar is.

Ze zijn vooral hoog in de antioxidanten luteïne en bèta-caroteen, waarvan is aangetoond dat ze je ogen beschermen.

Wortelen kunnen ook uw spijsvertering, hart, huid en algehele gezondheid ten goede komen.

Als u uw ogen gezond wilt houden, moet u ook andere gezonde, visus-beschermende gewoonten vaststellen, zoals sporten, een zonnebril dragen, de schermtijd beperken, een uitgebalanceerde voedingsplan volgen en niet roken.