Asperges, officieel bekend als Asparagus officinalis , zijn lid van de leliefamilie.

Deze populaire groente is verkrijgbaar in verschillende kleuren, waaronder groen, wit en paars.

Het wordt gebruikt in gerechten over de hele wereld, waaronder frittatas, pasta’s en wokgerechten.

Asperges bevatten ook weinig calorieën en zitten boordevol essentiële vitamines, mineralen en antioxidanten.

DEALS WAAR JE GEEN NEE TEGEN KUNT ZEGGEN   

1 jaar lang Netflix €32,50⚡​

15 maanden luisteren naar SPOTIFY PREMIUM voor €14,99

NAAR SPOTIFY DEAL

De beste VPN accounts vanaf €5,-

NIEUW!!! MICROSOFT OFFICE 2016 EN 2019 LICENTIES

BESTEL HIER JE ACCOUNT  

Dit artikel onthult 7 gezondheidsvoordelen van asperges, allemaal ondersteund door de wetenschap.

1. Veel voedingsstoffen maar weinig calorieën

Asperges bevatten weinig calorieën, maar hebben een indrukwekkend voedingsprofiel.

In feite bevat slechts 90 gram gekookte asperges ( 1 ):

  • Calorieën: 20
  • Eiwit: 2,2 gram
  • Vet: 0,2 gram
  • Vezel: 1,8 gram
  • Vitamine C: 12% van de ADH
  • Vitamine A: 18% van de ADH
  • Vitamine K: 57% van de ADH
  • Foliumzuur: 34% van de ADH
  • Kalium: 6% van de ADH
  • Fosfor: 5% van de ADH
  • Vitamine E: 7% van de ADH

Asperges bevat ook kleine hoeveelheden andere micronutriënten, waaronder ijzer, zink en riboflavine.

Het is een uitstekende bron van vitamine K , een essentiële voedingsstof die een rol speelt bij de bloedstolling en de gezondheid van de botten (2).

Daarnaast bevat asperge veel foliumzuur, een voedingsstof die van vitaal belang is voor een gezonde zwangerschap en veel belangrijke processen in het lichaam, waaronder celgroei en DNA-vorming (3).

Kortom: Asperge is een caloriearme groente die een uitstekende bron is van essentiële vitamines en mineralen, met name foliumzuur en vitamine A, C en K.

2. Goede bron van antioxidanten

Antioxidanten zijn verbindingen die uw cellen helpen beschermen tegen de schadelijke effecten van vrije radicalen en oxidatieve stress.

Oxidatieve stress draagt ​​bij tot veroudering, chronische ontsteking en vele ziekten, waaronder kanker (4,5).

Asperges, bevatten net als andere groene groenten, veel antioxidanten . Deze omvatten vitamine E, vitamine C en glutathione, evenals verschillende flavonoïden en polyfenolen ( 6 , 7).

Asperge is bijzonder hoog in de flavonoïden quercetine, isorhamnetine en kaempferol (8,9).

Het is gebleken dat deze stoffen bloeddrukverlagende, ontstekingsremmende, antivirale en anti-kanker effecten hebben in een aantal studies bij mensen, reageerbuizen en dieren (1011,12,13).

Bovendien bevat paarse asperge krachtige pigmenten, anthocyanen genaamd, die de plant zijn levendige kleur geven en antioxiderende effecten in het lichaam hebben (14).

In feite is aangetoond dat een toenemende inname van anthocyanen de bloeddruk verlaagt en het risico op hartaanvallen en hartziekten vermindert(15,16,17).

Het eten van asperges samen met andere groenten en fruit kan uw lichaam voorzien van een scala aan antioxidanten om een ​​goede gezondheid te bevorderen.

Kortom: Asperges zijn een goede bron van antioxidanten, waaronder vitamine C en E, flavonoïden en polyfenolen. Antioxidanten voorkomen de ophoping van schadelijke vrije radicalen en kunnen het risico op chronische ziekten verminderen.

3. Kan de gezondheid van de spijsvertering verbeteren

Voedingsvezels zijn essentieel voor een goede spijsvertering.

Slechts 90 gram asperge bevat 1,8 gram vezels, wat 7% is van uw dagelijkse behoeften is.

Studies suggereren dat een voeding rijk aan vezelrijke groenten en fruit het risico op hoge bloeddruk, hartaandoeningen en diabetes kan helpen verminderen(18,19,20).

Asperges zijn bijzonder rijk aan onoplosbare vezels, die de ontlasting massaal toevoegen en regelmatige stoelgang ondersteunen.

Het bevat ook een kleine hoeveelheid oplosbare vezels, die in water oplossen en een gelachtige substantie vormen in het spijsverteringskanaal.

Oplosbare vezels voeden de vriendelijke bacteriën in de darm, zoals Bifidobacteria en Lactobacillus (21).

Het verhogen van het aantal van deze heilzame bacteriën speelt een rol bij het versterken van het immuunsysteem en het produceren van essentiële voedingsstoffen zoals vitamine B12 en K2 (22,23,24).

Asperges eten als onderdeel van een vezelrijk dieet is een uitstekende manier om te helpen voldoen aan uw vezelbehoeften en uw spijsvertering gezond te houden.

Kortom: Als een goede bron van vezels, bevordert asperges de stoelgang en spijsvertering en kan het uw risico op hartaandoeningen, hoge bloeddruk en diabetes helpen verlagen.

4. Helpt ondersteuning voor een gezonde zwangerschap

Asperges zijn een uitstekende bron van foliumzuur, ook bekend als vitamine B9 of folaat.

Slechts 90 gram asperge biedt volwassenen 34% van hun dagelijkse foliumzuur behoeften en zwangere vrouwen 22% van hun dagelijkse behoeften ( 1 ).

Foliumzuur is een essentiële voedingsstof die helpt rode bloedcellen te vormen en DNA te produceren voor een gezonde groei en ontwikkeling. Het is vooral belangrijk tijdens de vroege stadia van de zwangerschap om een ​​gezonde ontwikkeling van de baby te garanderen.

Het verkrijgen van voldoende foliumzuur uit bronnen zoals asperges, groene bladgroenten en fruit kan beschermen tegen neuraalbuisdefecten, zoals spina bifida (25,26).

Neurale buisdefecten kunnen leiden tot een reeks complicaties, variërend van leermoeilijkheden tot een gebrek aan darm- en blaascontrole tot lichamelijke handicaps (27,28).

In feite is voldoende foliumzuur zo belangrijk tijdens de pre-zwangerschap en vroege zwangerschap dat foliumzuur supplementen worden aanbevolen om ervoor te zorgen dat vrouwen aan hun behoeften voldoen.

Kortom: Asperges bevatten veel foliumzuur (vitamine B9), een belangrijke voedingsstof die helpt het risico op neuraalbuisdefecten tijdens de zwangerschap te verkleinen.

5. Helpt de bloeddruk verlagen

Hoge bloeddruk treft meer dan 1,3 miljard mensen over de hele wereld en is een belangrijke risicofactor voor hartaandoeningen en beroertes (29).

Onderzoek wijst uit dat het verhogen van de kaliuminname en het verminderen van de zoutinname een effectieve manier is om de hoge bloeddruk te verlagen (30,31).

Kalium verlaagt de bloeddruk op twee manieren: door de wanden van bloedvaten te ontspannen en overtollig zout via de urine af te voeren (32).

Asperges zijn een goede bron van kalium en bieden 6% van uw dagelijkse behoefte in een portie van 90 gram.

Bovendien suggereert onderzoek bij ratten met hoge bloeddruk dat asperges andere bloeddrukverlagende eigenschappen kunnen hebben. In één onderzoek kregen ratten ofwel een dieet met asperges van 5% of een standaard dieet zonder asperges.

Na 10 weken hadden de ratten op het asperge dieet een 17% lagere bloeddruk dan de ratten op het standaard dieet (32 ).

Onderzoekers geloofden dat dit effect te wijten was aan een actieve verbinding in asperges die ervoor zorgt dat bloedvaten verwijden.

Er zijn echter menselijke studies nodig om te bepalen of deze actieve verbinding hetzelfde effect heeft bij mensen.

In ieder geval is het eten van meer kaliumrijke groenten, zoals asperges, een geweldige manier om uw bloeddruk binnen een gezond bereik te houden.

Kortom: Asperges bevat kalium, een mineraal dat kan helpen de hoge bloeddruk te verlagen. Bovendien heeft dieronderzoek aangetoond dat asperges een werkzame stof kunnen bevatten die de bloedvaten verwijden en zo de bloeddruk verlaagt.

6. Kan u helpen om af te vallen

Momenteel hebben geen studies de effecten van asperges op gewichtsverlies getest.

Het heeft echter een aantal eigenschappen die u mogelijk kunnen helpen gewicht te verliezen.

Ten eerste is het heel weinig calorieën, met slechts 20 calorieën in een 90 gram. Dit betekent dat je veel asperges kunt eten zonder veel calorieën binnen te krijgen.

Verder is het ongeveer 94% water. Onderzoek suggereert dat het consumeren van caloriearme, waterrijke voedingsmiddelen geassocieerd is met gewichtsverlies (34,35).

Asperge is ook rijk aan vezels, wat in verband is gebracht met een lager lichaamsgewicht en gewichtsverlies (3637).

Kortom: Asperges heeft een aantal kenmerken die het een gewicht-verlies vriendelijk voedsel maken. Het is arm aan calorieën, rijk aan water en rijk aan vezels.

7. Eenvoudig toe te voegen aan uw voeding

Asperges zijn niet alleen voedzaam, maar ook heerlijk en gemakkelijk in uw voeding op te nemen.

Het kan op verschillende manieren worden gekookt, waaronder koken, grillen, stomen, braden en sauteren. Je kunt ook asperges in blik kopen, die voorgekookt en klaar om te eten zijn.

Asperges kunnen worden gebruikt in een aantal gerechten zoals salades , roerbakgerechten, frittata’s , omeletten en pasta’s , en het is een uitstekend bijgerecht.

Bovendien is het uiterst betaalbaar en op grote schaal verkrijgbaar bij de meeste supermarkten.

Kijk bij het zoeken naar verse asperges naar stevige stelen.

Kortom: Asperge is een heerlijke en veelzijdige groente die gemakkelijk in uw maaltijd kan worden opgenomen. Voeg het toe aan salades, frittata’s, omeletten en roerbakgerechten.

Asperges en uw urinegeur

Asperges heeft een beruchte bijwerking, kort nadat het wordt geconsumeerd, sommige mensen merken dat hun urine een zeer vieze geur heeft. 

Dit effect is meestal vluchtig en totaal onschadelijk. De verklaring hiervoor is dat asparagus bevat een aminozuur asparagine. Als het door de nieren passeert reinigt je lichaam de afvalstoffen, maar soms kan het een penetrante geur afgeven.

Overmatige inname van asperges kan mogelijk leiden tot bepaalde urinezuur gerelateerde problemen, zoals jicht en nierstenen. Mensen met nier kwalen moet dus geen asperges nemen.

Tot slot

Asperges zijn een voedzame en smakelijke toevoeging aan elke maaltijd. Het bevat weinig calorieën en een grote bron van voedingsstoffen, waaronder vezels, foliumzuur en vitamine A, C en K.

Daarnaast heeft het eten van asperges een aantal potentiële gezondheidsvoordelen, waaronder gewichtsverlies, verbeterde spijsvertering, gezonde zwangerschapsresultaten en een lagere bloeddruk.

Bovendien is het goedkoop, gemakkelijk te bereiden en maakt het een heerlijke aanvulling op een aantal recepten.

Write A Comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.