Ad Clicks : Ad Views :
Mijn gezondheid

alles over gezonde voeding

img

Waarom sommige vrouwen zwaarder worden rond de menopauze

1507 Views

Waarom sommige vrouwen zwaarder worden rond de overgang

Gewichtstoename tijdens de overgang (ook wel menopauze genoemd) is heel gebruikelijk.

Er zijn vele factoren die een rol spelen, met inbegrip van hormonen, ouder worden, lifestyle en genetica.

Echter de menopauze ervaring is zeer persoonlijk, en verschilt van vrouw tot vrouw.

Dit artikel onderzoekt waarom sommige vrouwen zwaarder worden tijdens en na de overgang.

De vrouwelijke levenscyclus

Er zijn vier perioden van hormonale veranderingen die optreden tijdens het leven van een vrouw.

Deze omvatten premenopause, perimenopauze, menopauze en postmenopauze.

1. Premenopause

Premenopause is de term voor de reproductieve leven van een vrouw, terwijl ze vruchtbaar is. Het begint in de puberteit – te beginnen met de eerste menstruatie, en eindigend met de laatste.

Deze fase duurt ongeveer 30-40 jaar.

2. Perimenopause

Perimenopauze betekent letterlijk “rond de menopauze.” Gedurende deze tijd, oestrogeen niveaus worden grillig en progesteron niveaus dalen.

Een vrouw kan op elk moment beginnen de perimenopauze begint tussen haar mid-jaren ’30 en vroege jaren ’50, maar deze menopauze treedt meestal op in haar jaren ’40 en duurt 4-11 jaar.

De symptomen van de perimenopauze zijn onder meer(1).

  • Opvliegers en warmte-intolerantie.
  • Slaapstoornissen.
  • Menstruele cyclus verandert.
  • Hoofdpijn.
  • Stemmingswisselingen, zoals depressie, angst en prikkelbaarheid.
  • Gewichtstoename.

3. Overgang

De overgang treedt officieel op als gedurende 12 maanden de vrouw geen menstruatie heeft gehad. De gemiddelde leeftijd van de overgang is 51 jaar( 2).

Tot dan, wordt het beschouwd als perimenopausal.

Veel vrouwen ervaren hun ergste symptomen tijdens de perimenopauze, maar anderen vinden dat hun symptomen verergeren in de eerste twee jaar na de overgang.

4. Postmenopauze

Postmenopauze is de fase na de laatste menstruatie.. De termen menopauze en postmenopause worden vaak door elkaar gebruikt.

Er zijn echter een aantal hormonale en fysieke veranderingen die kunnen blijven voordoen na de menopauze/overgang.

Kortom: Een vrouw gaat door hormonale veranderingen gedurende haar leven die symptomen kunnen veroorzaken, waaronder veranderingen in lichaamsgewicht.

Hoe de hormonale veranderingen de stofwisseling kan beïnvloeden

Tijdens de perimenopauze, progesteron niveaus dalen langzaam en gestaagd, terwijl de oestrogeenspiegel sterk schommelen van dag tot dag en zelfs binnen dezelfde dag.

In het begin van de perimenopauze, de eierstokken produceren vaak extreem grote hoeveelheden oestrogeen. Dit is te wijten aan verminderde signalen tussen de eierstokken, de hypothalamus en de hypofyse(3).

Later in de perimenopauze, wanneer menstruele cyclus onregelmatig is, de eierstokken produceren weinig oestrogeen. Ze produceren zelfs minder tijdens de overgang.

Integendeel, oestrogeen is gemaakt van androgenen zoals testosteron. Dit gebeurt in andere weefsels, zoals borst- en hersenen weefsels. De hoeveelheid oestrogeen in het bloed circulerend en is zeer laag(4).

Sommige studies suggereren dat een hoge oestrogeenspiegel kan vet toename bevorderen. Dit is omdat hoge oestrogeenniveaus geassocieerd worden met gewichtstoename en hogere lichaamsvet tijdens de reproductieve jaren(56).

Vanaf de puberteit tot perimenopause, vrouwen hebben de neiging om vet op te slaan in hun heupen en dijen als onderhuids vet. Maar het kan moeilijk zijn om het kwijt te raken, maar dit soort vet verhoogt niet erg veel het ziekterisico.

Echter, tijdens de menopauze, lage oestrogeenspiegel bevorderen de opslag van vet in het buik gebied als visceraal vet, die is gekoppeld aan insulineresistentie, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen (7).

Kortom: Veranderingen in hormoonspiegels tijdens de overgang kan leiden tot het verkrijgen van vet en een verhoogd risico op andere ziekten.

Gewicht veranderingen tijdens perimenopauze

Weegschaal

Geschat wordt dat vrouwen gemiddeld genomen 1-2 kg er bij krijgen, tijdens de perimenopausal overgang(8).

Sommige krijgen veel meer kilo’s erbij. Helaas lijkt dit met name het geval voor vrouwen die al overgewicht of obesitas hebben.

Gewichtstoename kan ook optreden als onderdeel van het ouder worden, onafhankelijk van hormonale veranderingen.

Wanneer onderzoekers gekeken naar gewicht en hormonale veranderingen bij vrouwen van 42 – 50 jaar over een periode van 3 jaar, was er geen verschil in gemiddelde gewichtstoename tussen degenen die nog steeds een normale cyclus hadden en degenen die in de overgang zaten(9).

De studie van de Women’s Health Across the Nation in een grote observationele studie bij vrouwen van middelbare leeftijd werden gevolgd gedurende de perimenopauze. Tijdens de studie, vrouwen wonnen aan buikvet en verloren spiermassa(10).

Een andere factor die bijdraagt aan gewichtstoename bij perimenopauze kan de toegenomen eetlust en calorie-inname zijn die ontstaat als reactie op hormonale veranderingen.

In een studie, niveaus van het “honger hormoon” ghreline bleken significant hoger te zijn bij vrouwen met perimenopausal tegenover premenopauzale en postmenopauzale vrouwen(11).

De lage oestrogeenspiegel in de late stadia van de overgang kan ook afbreuk doen aan de functie van leptine en neuropeptide Y , hormonen die volheid en de eetlust controleren(1213).

Daarom kunnen vrouwen in de late stadia van de perimenopauze die lage oestrogeenspiegel hebben, worden gedreven om meer te eten en calorieën en vet op te slaan.

Progesteron effecten op gewicht tijdens de overgang zijn niet zoveel onderzocht. Sommige wetenschappers geloven dat de combinatie van lage oestrogeen en progesteron kan het risico op obesitas verder verhogen(12).

Kortom: Schommelingen in oestrogeen, progesteron en andere hormonen kan leiden tot een verhoogde eetlust en vetopslag in de premenopauze.

Gewicht veranderingen tijdens en na de overgang

Apple En Calculator

Hormonale veranderingen en gewichtstoename kunnen blijven voordoen als vrouwen perimenopauze verlaten en de overgang ingaan.

Een predictor van gewichtstoename kan de leeftijd waarop de overgang optreedt.

Een studie bij meer dan 1900 vrouwen bleek dat degenen die de overgang eerder kregen dan de gemiddelde leeftijd van 51 hadden minder lichaamsvet.(14).

Daarnaast zijn er een aantal andere factoren die kunnen bijdragen aan versterkte gewichtstoename na de overgang.

Postmenopauzale vrouwen zijn in het algemeen minder actief dan toen ze jonger waren, het energieverbruik vermindert en leidt tot een verlies aan spiermassa(1516).

Menopauzale vrouwen hebben ook vaak hogere nuchtere insuline en insulineresistentie, die gewichtstoename verhogen en het risico op hart-en vaatziekten(1217).

Hoewel het gebruik ervan controversieel is, is hormonale substitutietherapie zijn doeltreffendheid gebleken bij het verminderen van buikvet en verbetert insulinegevoeligheid tijdens en na de overgang(18).

Houd in gedachten dat dit gemiddelden zijn in studies, en die niet gelden voor alle vrouwen. Dit verschilt van persoon tot persoon.

Kortom: Vet toename neigt te ontstaan tijdens de overgang. Echter, het is echter onduidelijk of dit wordt veroorzaakt door een tekort aan oestrogeen of het verouderingsproces.

Hoe gewichtstoename rond overgang te voorkomen

Hier zijn een paar dingen die je kunt doen om gewichtstoename rond de overgang te voorkomen:

  • Verminderen van koolhydraten: Bezuinigen op koolhydraten , om de toename van buikvet te verminderen(1920).
  • Vezels toevoegen: Eet een vezelrijk dieet dat bestaat uit lijnzaad , die de gevoeligheid voor insuline kan verbeteren(21).
  • Workout: Aan krachttraining doen om lichaamssamenstelling te verbeteren, meer kracht en bouwen en onderhouden van spiermassa(2223).
  • Rusten en ontspannen: Probeer te ontspannen voor het slapen gaan en genoeg te slapen, om uw hormonen en de eetlust onder controle te houden(24).

Als u deze stappen volgt, kan het zelfs mogelijk zijn om gewicht te verliezen in de loop der tijd.

Kortom: Hoewel gewichtstoename heel gebruikelijk is tijdens de overgang, zijn er stappen die u kunt nemen om het te voorkomen of om het te keren.

Kort samengevat

Overgang kan een uitdaging zijn, zowel fysiek als emotioneel.

Echter, het eten van een voedzaam dieet en het krijgen van voldoende beweging en rust kan helpen voorkomen van gewichtstoename en het risico op ziektes verminderen.

Hoewel het moeilijk kan zijn, doe je best om de veranderingen in je lichaam die onvermijdelijk zal gebeuren te accepteren.

  • Facebook
  • Twitter
  • Google+

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

It is main inner container footer text