zwaarder menopauze

Waarom sommige vrouwen zwaarder worden rond de menopauze

Gewichtstoename tijdens de overgang (ook wel menopauze genoemd) komt zeer vaak voor.

Er zijn vele factoren die een rol spelen, waaronder hormonen, ouder worden, lifestyle en genetica.

De menopausale ervaring is echter zeer individueel en varieert van vrouw tot vrouw.

Dit artikel onderzoekt waarom sommige vrouwen zwaarder worden tijdens en na de overgang.

De vrouwelijke levenscyclus

Er zijn vier perioden van hormonale veranderingen die optreden tijdens het leven van een vrouw.

Deze omvatten premenopause, perimenopauze, menopauze en postmenopauze.

1. Premenopause

Premenopause is de term voor het reproductieve leven van een vrouw, terwijl zij vruchtbaar is. Het begint in de puberteit – beginnend met de eerste menstruatie en eindigend met de laatste.

Deze fase duurt ongeveer 30-40 jaar.

2. Perimenopause

Perimenopauze betekent letterlijk “rond de menopauze.” Gedurende deze tijd worden oestrogeenspiegels onregelmatig en nemen progesteron niveaus af.

Een vrouw kan op elk moment met de perimenopauze beginnen tussen haar mid-jaren ’30 en vroege jaren ’50, maar deze menopauze treedt meestal op in haar jaren ’40 en duurt 4-11 jaar.

De symptomen van de perimenopauze zijn onder meer(1).

  • Opvliegers en warmte-intolerantie.
  • Slaapstoornissen.
  • Menstruele cyclus verandert.
  • Hoofdpijn.
  • Stemmingswisselingen, zoals depressie, angst en prikkelbaarheid.
  • Gewichtstoename.

3. Overgang

De overgang treedt officieel op als gedurende 12 maanden de vrouw geen menstruatie heeft gehad. De gemiddelde leeftijd van de overgang is 51 jaar( 2).

Tot die tijd wordt ze als perimenopauze beschouwd.

Veel vrouwen ervaren hun ergste symptomen tijdens de perimenopauze, maar anderen vinden dat hun symptomen intenser worden in het eerste jaar of twee na de menopauze.

4. Postmenopauze

Postmenopause begint onmiddellijk nadat een vrouw 12 maanden zonder menstruatie is verlopen.De termen menopauze en postmenopauze worden vaak door elkaar gebruikt.

Er zijn echter enkele hormonale en fysieke veranderingen die na de menopauze kunnen blijven optreden.

Kortom: Een vrouw maakt gedurende haar hele leven hormonale veranderingen door die symptomen kunnen veroorzaken, waaronder veranderingen in het lichaamsgewicht.

Hoe veranderingen in hormonen de stofwisseling beïnvloeden

Tijdens de perimenopauze nemen de niveaus van progesteron langzaam en gestaag af, terwijl de oestrogeenspiegels van dag tot dag en zelfs op dezelfde dag sterk fluctueren.

In het begin van de perimenopauze produceren de eierstokken vaak extreem hoge hoeveelheden oestrogeen. Dit komt door gestoorde feedbacksignalen tussen de eierstokken, de hypothalamus en de hypofyse (3).

Later in de perimenopauze, wanneer de menstruatie onregelmatiger wordt, produceren de eierstokken heel weinig oestrogeen. Ze produceren zelfs minder tijdens de overgang.

In plaats daarvan wordt oestrogeen gemaakt van androgenen, zoals testosteron. Dit gebeurt in andere weefsels, zoals borst- en hersenweefsels. De hoeveelheid oestrogeen die in het bloed circuleert is echter erg laag(4).

Sommige onderzoeken suggereren dat hoge oestrogeengehalten de vettoename kunnen bevorderen. Dit komt omdat hoge oestrogeenspiegels tijdens de reproductieve jaren worden geassocieerd met gewichtstoename en hoger lichaamsvet(56).

Vanaf de puberteit tot perimenopause, vrouwen hebben de neiging om vet op te slaan in hun heupen en dijen als onderhuids vet. Hoewel het moeilijk te verliezen is, verhoogt dit type vet het ziekterisico niet erg.

Tijdens de menopauze bevorderen lage oestrogeenspiegels de vetopslag in het buikgebied als visceraal vet, wat verband houdt met insulineresistentie, diabetes type 2, hartaandoeningen en andere gezondheidsproblemen  (7).

Kortom: Veranderingen in hormoonniveaus tijdens de overgang kunnen leiden tot vettoename en een verhoogd risico op verschillende ziektes.

Gewichtsveranderingen tijdens de perimenopauze

Geschat wordt dat vrouwen gemiddeld genomen 1-2 kg er bij krijgen, tijdens de perimenopausal overgang(8).

Sommige krijgen veel meer kilo’s erbij. Helaas lijkt dit vooral te kloppen voor vrouwen die al te zwaar of zwaarlijvig zijn.

Gewichtstoename kan ook optreden als onderdeel van veroudering, ongeacht hormoonveranderingen.

Toen onderzoekers naar gewicht en hormoonveranderingen keken in vrouwen van 42-50 jaar over een periode van 3 jaar, was er geen verschil in gemiddelde gewichtstoename tussen degenen die nog steeds een normale cyclus hadden en degenen die in de overgang zaten(9).

De studie van de Women’s Health Across the Nation in een grote observationeel onderzoek dat vrouwen van middelbare leeftijd gedurende de hele dag heeft gevolgd. Tijdens het onderzoek kregen vrouwen buikvet en verloren ze spiermassa(10).

Een andere factor die bijdraagt ​​aan gewichtstoename in de perimenopauze kan de toegenomen eetlust en calorie-inname zijn die optreedt als reactie op hormonale veranderingen.

In één onderzoek bleken de ghreline-niveaus van het “hongerhormoon” significant hoger te zijn bij vrouwen in de overgang, in vergelijking met vrouwen in de pre-menopauze en postmenopauzale leeftijd(11).

De lage oestrogeenspiegel in de late stadia van de overgang kunnen ook de functie van de oestrogeenspiegels beïnvloeden leptine en neuropeptide Y, hormonen die de volheid en eetlust beheersen(1213).

Daarom kunnen vrouwen in de late stadia van de perimenopauze die een laag oestrogeengehalte hebben, worden aangespoord meer calorieën te eten en vet op te slaan.

De effecten van progesteron op het gewicht tijdens de menopauze overgang zijn niet zo veel onderzocht. Sommige onderzoekers zijn echter van mening dat de combinatie van laag oestrogeen en progesteron het risico op obesitas verder zou kunnen vergroten (12).

Kortom: Fluctuaties in oestrogeen, progesteron en andere hormonen kunnen tijdens de perimenopauze tot verhoogde eetlust en vettoename leiden.

Gewichtsveranderingen tijdens en na de overgang

Hormonale veranderingen en gewichtstoename kunnen blijven optreden wanneer vrouwen de perimenopauze verlaten en de overgang beginnen.

Eén voorspeller van gewichtstoename kan de leeftijd zijn waarop de menopauze optreedt.

Uit een onderzoek onder meer dan 1.900 vrouwen bleek dat degenen die eerder dan de gemiddelde leeftijd van 51 jaar in de menopauze waren, minder lichaamsvet hadden(14).

Bovendien zijn er verschillende andere factoren die kunnen bijdragen aan gewichtstoename na de overgang.

Vrouwen in de postmenopauze fase zijn over het algemeen minder actief dan toen ze jonger waren, wat het energieverbruik vermindert en leidt tot een verlies van spiermassa(1516).

Vrouwen in de overgang hebben ook vaak hogere nuchtere insulinespiegels en insulineresistentie, waardoor gewichtstoename wordt bereikt en het risico op hart-en vaatziekten toeneemt(1217).

Hoewel het gebruik ervan controversieel is, heeft hormonale substitutietherapie zijn doeltreffendheid gebleken bij het verminderen van buikvet en verbetert insulinegevoeligheid tijdens en na de overgang(18).

Houd er rekening mee dat de gemiddelden in studies niet van toepassing zijn op alle vrouwen. Dit varieert van persoon tot persoon.

Kortom: Vet toename treedt ook tijdens de overgang op. Het is echter onduidelijk of dit wordt veroorzaakt door een oestrogeentekort of het verouderingsproces.

Hoe gewichtstoename rond overgang te voorkomen

Hier zijn een paar dingen die je kunt doen om gewichtstoename rond de overgang te voorkomen:

  • Verminderen van koolhydraten: Bezuinigen op koolhydraten , om de toename van buikvet te verminderen(1920).
  • Vezels toevoegen: Eet een vezelrijk dieet dat bestaat uit lijnzaad , die de gevoeligheid voor insuline kan verbeteren(21).
  • Workout: Aan krachttraining doen om lichaamssamenstelling te verbeteren, meer kracht en bouwen en onderhouden van spiermassa(2223).
  • Rusten en ontspannen: Probeer te ontspannen voor het slapen gaan en genoeg te slapen, om uw hormonen en de eetlust onder controle te houden(24).

Als u deze stappen volgt, kan het zelfs mogelijk zijn om gewicht te verliezen in de loop der tijd.

Kortom: Hoewel gewichtstoename heel gebruikelijk is tijdens de movergang, zijn er stappen die u kunt nemen om deze te voorkomen of ongedaan te maken.

Tot slot

Overgang kan een uitdaging zijn, zowel fysiek als emotioneel.

Het eten van een voedzaam dieet en voldoende beweging en rust krijgen, kan echter helpen gewichtstoename te voorkomen en het ziekterisico te verminderen.

Hoewel het moeilijk kan zijn, doe je best om de veranderingen in je lichaam te accepteren die onvermijdelijk met de leeftijd zullen gebeuren.