zwarte peper

Is zwarte peper goed of slecht voor je? Voeding, gebruik en meer

Al duizenden jaren is zwarte peper een belangrijk ingrediënt over de hele wereld.

Vaak aangeduid als de “koning van de specerijen”, komt het van de gedroogde, onrijpe vrucht van de inheemse Indiase plant Piper nigrum . Zowel hele zwarte peperkorrels als gemalen zwarte peper worden vaak gebruikt bij het koken 1 ).

Naast het toevoegen van smaak aan voedsel, kan het als een antioxidant werken en een verscheidenheid aan gezondheidsvoordelen bieden.

Dit artikel gaat over zwarte peper, inclusief de voordelen, bijwerkingen en culinaire toepassingen.

Kan gezondheidsvoordelen bieden

Verbindingen in zwarte peper – vooral de piperine als actieve ingrediënt – kan beschermen tegen celbeschadiging, de opname van voedingsstoffen verbeteren en spijsverteringsproblemen helpen voorkomen ( 2 , 3 ).

Een krachtig antioxidant

Verschillende onderzoeken tonen aan dat zwarte peper als een antioxidant in je lichaam werkt ( 2 , 4 ).

Antioxidanten zijn verbindingen die cellulaire schade bestrijden die wordt veroorzaakt door onstabiele moleculen, de zogenaamde vrije radicalen.

Vrije radicalen vormen als gevolg van slechte voeding, blootstelling aan de zon, roken, vervuilende stoffen en meer ( 5 ).

Uit een onderzoek bleek dat zwarte peper extracten meer dan 93% van de schade door vrije radicalen konden weerstaan ​​die wetenschappers in een preparaat hadden gestimuleerd ( 6 ).

Een andere studie bij ratten met een vetrijke voeding wees uit dat behandeling met zwarte peper en piperine de gehaltes van vrije radicalen verlaagde tot hoeveelheden die vergelijkbaar waren met die bij ratten die een normale voeding kregen ( 7 ).

Ten slotte merkte een onderzoek in menselijke kankercellen op dat zwarte peper-extracten in staat waren om tot 85% van de cellulaire schade in verband met de ontwikkeling van kanker te stoppen ( 8 ).

Samen met piperine bevat het andere ontstekingsremmende stoffen – inclusief de etherische oliën limoneen en beta-caryophylleen – die kunnen beschermen tegen ontstekingen, cellulaire schade en ziekten ( 9 , 10 ).

Hoewel de antioxiderende effecten veelbelovend zijn, beperkt het onderzoek zich momenteel tot het testen van reageerbuizen en dieren.

Verhoogt de opname van voedingsstoffen

Zwarte peper kan de opname en functie van bepaalde voedingsstoffen en heilzame verbindingen verbeteren.

In het bijzonder kan het de opname van curcumine verbeteren – het werkzame bestanddeel in de populaire ontstekingsremmende kurkuma ( 11 , 12 ).

Eén studie toonde aan dat het nemen van 20 mg piperine met 2 gram curcumine de beschikbaarheid van curcumine in het menselijk bloed met 2000% verbeterde ( 13 ).

Onderzoek toont ook aan dat het de absorptie van bèta caroteen kan verbeteren – een stof die voorkomt in groenten en fruit die door uw lichaam worden omgezet in vitamine A ( 14 , 15 ).

Bèta-caroteen functioneert als een krachtige antioxidant die cellulaire schade kan bestrijden, waardoor aandoeningen zoals hartaandoeningen worden voorkomen ( 16 , 17 ).

Een 14-daagse studie bij gezonde volwassenen wees uit dat het nemen van 15 mg bèta-caroteen met 5 mg piperine de bloedspiegels van bèta caroteen aanzienlijk verhoogde in vergelijking met het nemen van bèta-caroteen alleen ( 15 ).


Kan spijsvertering bevorderen en diarree voorkomen

Zwarte peper kan de juiste maagfunctie bevorderen.

Vooral het consumeren van zwarte peper kan de afgifte van enzymen in uw alvleesklier en darmen stimuleren die helpen vet en koolhydraten te verteren ( 18 , 19 ).

Dierstudies tonen aan dat het diarree ook kan voorkomen door spierspasmen in het spijsverteringskanaal te remmen en de vertering van voedsel te vertragen ( 20 , 21 ).

In feite vonden studies in dierlijke darmcellen dat piperine in doses van 4,5 mg per pond (10 mg per kg) lichaamsgewicht vergelijkbaar was met de gebruikelijke anti-diarree medicatie loperamide bij het voorkomen van spontane intestinale samentrekkingen ( 20 , 22 ).

Vanwege de positieve effecten op de maagfunctie, kan zwarte peper nuttig zijn voor mensen met een slechte spijsvertering en diarree. Er is echter meer onderzoek bij mensen nodig.

Kortom: Zwarte peper en zijn actieve samenstelling piperine kunnen krachtige antioxiderende activiteit hebben, de opname van bepaalde voedingsstoffen en heilzame verbindingen verbeteren en de spijsvertering verbeteren. Toch is meer onderzoek nodig.

Mogelijke gevaren en bijwerkingen

Zwarte peper wordt als veilig voor menselijke consumptie beschouwd in de typische hoeveelheden die worden gebruikt in voedsel en koken ( 2 ).

Supplementen met 5-20 mg piperine per dosis lijken ook veilig, maar het onderzoek op dit gebied is beperkt ( 13 , 15 ).

Het eten van grote hoeveelheden of het nemen van hoge doses supplementen kan echter leiden tot nadelige bijwerkingen, waaronder brandende gevoelens in de keel of maag ( 23 ).

Bovendien kan het de absorptie en beschikbaarheid van sommige medicijnen bevorderen, waaronder antihistaminica die worden gebruikt om allergische symptomen te verlichten ( 24 , 25 , 26 ).

Hoewel dit nuttig kan zijn voor medicijnen die slecht worden geabsorbeerd, kan dit ook leiden tot gevaarlijk hoge absorptie van anderen.

Als u geïnteresseerd bent in het verhogen van uw consumptie van zwarte peper of het nemen van piperine supplementen, neem dan contact op met uw arts voor mogelijke interacties met geneesmiddelen.

Kortom: Typische hoeveelheden zwarte peper die worden gebruikt bij het koken en supplementen met maximaal 20 mg piperine lijken veilig te zijn. Toch kan het de absorptie van geneesmiddelen verbeteren en moet het met voorzichtigheid worden gebruikt in combinatie met bepaalde medicijnen.

Culinair gebruik

U kunt op verschillende manieren zwarte peper aan uw voeding toevoegen.

Gemalen zwarte peper of hele zwarte peperkorrels in een potje met een molen komen vaak voor in supermarkten, op markten en online.

Gebruik het als ingrediënt in recepten om smaak en kruiden toe te voegen aan vlees, vis , groenten, saladedressings, soepen, wokgerechten, pasta en meer.

Je kunt ook een scheutje zwarte peper toevoegen aan roerei, avocado toost , fruit en in sauzen voor een pittige kick.

Om een ​​marinade te bereiden met behulp van het specerij, combineer 60 ml olijfolie met 1/2 theelepel zwarte peper, 1/2 theelepel zout en een beetje van je andere favoriete smaakmakers. Bestrijk deze marinade voor het koken op vis, vlees of groenten voor een smaakvol gerecht.

Wanneer bewaard op een koele, droge plaats, is de houdbaarheid van zwarte peper maximaal twee tot drie jaar.

Kortom: Zwarte peper is een veelzijdig ingrediënt dat kan worden toegevoegd aan een verscheidenheid aan recepten, waaronder vlees, vis, eieren, salades en soepen. Het is verkrijgbaar in de meeste supermarkten.

Tot slot

Zwarte peper is één van de meest populaire specerijen ter wereld en kan indrukwekkende gezondheidsvoordelen bieden.

Piperine, het actieve ingrediënt in zwarte peper, kan vrije radicalen bestrijden en de spijsvertering en de opname van nuttige verbindingen verbeteren.

Zwarte peper wordt over het algemeen als veilig beschouwd bij het koken en als een supplement, maar kan de absorptie van sommige geneesmiddelen aanzienlijk verhogen en moet in deze gevallen met voorzichtigheid worden gebruikt.

Voor de meeste mensen is het op smaak brengen van uw maaltijd met zwarte peper een gemakkelijke manier om smaak toe te voegen aan uw maaltijden en enkele gezondheidsvoordelen te behalen.