10 Bewezen gezondheidsvoordelen van zwarte thee

Afgezien van water is zwarte thee de meest geconsumeerde drank ter wereld.

Het komt uit de Camellia sinensis – plant en wordt vaak gemengd met andere planten voor verschillende smaken zoals Earl Grey of chai.

Het is sterker van smaak en bevat meer cafeïne dan andere theeën, maar minder cafeïne dan koffie.

Zwarte thee biedt ook een aantal gezondheidsvoordelen omdat het antioxidanten en verbindingen bevat die kunnen helpen ontstekingen in het lichaam te verminderen.

Hier zijn 10 voordelen voor de gezondheid van zwarte thee, dit alles ondersteund door de wetenschap.

1. Heeft antioxiderende eigenschappen

Het is bekend dat antioxidanten een groot aantal gezondheidsvoordelen bieden.

Door ze te consumeren kun je helpen om vrije radicalen te verwijderen en de celbeschadiging in het lichaam te verminderen. Dit kan uiteindelijk helpen het risico op chronische ziekten te verminderen (1,2).

Polyfenolen zijn een type antioxidant dat voorkomt in bepaalde voedingsmiddelen en dranken, waaronder zwarte thee.

Groepen polyfenolen, waaronder catechinen, theaflavinezs en thearubigines, zijn de belangrijkste bronnen van antioxidanten in zwarte thee en kunnen de algehele gezondheid bevorderen (3).

In feite onderzocht een onderzoek bij ratten de rol van theaflavines in zwarte thee en het risico op diabetes, obesitas en verhoogd cholesterol. De resultaten lieten zien dat theeflavines het cholesterol- en bloedsuikerniveau verlaagden (4).

Een andere studie onderzocht de rol van catechinen uit groene thee extract op het lichaamsgewicht. Het bleek dat degenen die dagelijks 12 weken lang een fles met 690 mg catechinen uit thee gebruikten, een afname in lichaamsvet lieten zien (5).

Hoewel veel supplementen antioxidanten bevatten, is eten en drinken de beste manier om ze te consumeren. Sommige onderzoeken hebben zelfs aangetoond dat het nemen van antioxidanten in supplement vorm schadelijk kan zijn voor uw gezondheid (6).

Kortom: Zwarte thee bevat een groep polyfenolen die antioxiderende eigenschappen. Het consumeren van antioxidanten kunnen helpen het risico van chronische ziekten te verminderen en verbeteren van uw algehele gezondheid.

2. Kan het hart gezond maken

Zwarte thee bevat een andere groep antioxidanten, flavonoïden genaamd, die de gezondheid van het hart ten goede komen.

Samen met thee kunnen flavonoïden worden gevonden in groenten, fruit, rode wijn en pure chocolade.

Regelmatig consumeren kan helpen om veel risicofactoren voor hartaandoeningen te verminderen, waaronder hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, verhoogde triglyceride niveaus en obesitas (7).

Een gerandomiseerde gecontroleerde studie wees uit dat het drinken van zwarte thee gedurende 12 weken de triglyceride waarden met 36% aanzienlijk verlaagde, de bloedsuikerspiegel met 18% verlaagde en de LDL / HDL-plasmaratio met 17% verlaagde (8) .

Een andere studie wees uit dat degenen die drie kopjes zwarte thee per dag dronken 11% minder risico hadden om hartaandoeningen te ontwikkelen (9).

Het toevoegen van zwarte thee aan uw dagelijkse routine is een gemakkelijke manier om antioxidanten in uw dieet op te nemen en mogelijk uw risico op toekomstige gezondheidscomplicaties te verminderen.

Kortom: Zwarte thee bevat flavonoïden, die de gezondheid van het hart ten goede komen. Studies hebben aangetoond dat regelmatig drinken van zwarte thee kan helpen het risico op hartaandoeningen te verminderen.

3. Kan het “slechte” LDL-cholesterol verlagen

Het lichaam bevat twee lipoproteïnen die cholesterol door het lichaam vervoeren.

De ene is lipoproteïnen met lage dichtheid (LDL) en de andere is lipoproteïnen met hoge dichtheid (HDL).

LDL wordt beschouwd als het “slechte” lipoproteïnen omdat het cholesterol naar cellen door het hele lichaam transporteert. Ondertussen wordt HDL beschouwd als het “goede” lipoproteïnen omdat het cholesterol weg van uw cellen naar de lever transporteert om te worden uitgescheiden.

Wanneer er teveel LDL in het lichaam zit, kan het zich in de bloedvaten vormen en kan het afwasbare afzettingen veroorzaken die plaques worden genoemd. Dit kan leiden tot problemen zoals hartfalen of een beroerte.

Gelukkig hebben sommige onderzoeken aangetoond dat het nuttigen van thee het LDL-cholesterol kan helpen verminderen.

Uit één gerandomiseerde studie bleek dat het drinken van vijf porties zwarte thee per dag het LDL-cholesterol met 11% verlaagde bij personen met licht of licht verhoogd cholesterolgehalte (10).

Een andere gerandomiseerde studie van drie maanden bij 47 personen vergeleek de effecten van traditioneel Chinees extract van zwarte thee en een placebo op LDL-waarden.

De resultaten toonden een significante afname in LDL-waarden bij degenen die zwarte thee dronken in vergelijking met de placebo, zonder ongewenste bijwerkingen. Onderzoekers concludeerden dat zwarte thee hielp bij het verbeteren van het cholesterolgehalte bij mensen met een verhoogd risico op hartaandoeningen of obesitas (11).

Kortom: LDL en HDL zijn twee soorten lipoproteïnen die cholesterol door het hele lichaam vervoeren. Teveel LDL in het lichaam kan het risico op hartaandoeningen en beroertes vergroten. Studies hebben aangetoond dat zwarte thee LDL-niveaus kan helpen verlagen.

4. Kan de darmgezondheid verbeteren

Uit onderzoek is gebleken dat het type bacteriën in uw darmen een belangrijke rol speelt in uw gezondheid.

Dat komt omdat de darm miljarden bacteriën bevat, evenals 70-80% van je immuunsysteem (12).

Hoewel sommige van de bacteriën in uw darm gunstig zijn voor uw gezondheid, zijn sommige dat niet.

Sommige studies hebben zelfs gesuggereerd dat het soort bacteriën in uw darmen een belangrijke rol kan spelen bij het verminderen van het risico op bepaalde gezondheidsaandoeningen, zoals inflammatoire darmaandoeningen, diabetes type 2, hart- en vaatziekten, obesitas en zelfs kanker (13).

De polyfenolen in zwarte thee kan helpen bij het behoud van een gezonde darm door het bevorderen van de groei van goede bacteriën en het remmen van de groei van slechte bacteriën, zoals Salmonella ( 14 ).

Bovendien bevat zwarte thee antimicrobiële eigenschappen die schadelijke stoffen doden en de darmbacteriën en -immuniteit verbeteren door de wanden van het spijsverteringskanaal te helpen herstellen.

Er is echter meer onderzoek nodig voordat een sterke conclusie kan worden gemaakt met betrekking tot de rol van zwarte thee en het immuunsysteem ( 15 ).

Kortom: In de darm zijn biljoenen bacteriën en het grootste deel van uw immuunsysteem ondergebracht. Polyfenolen en antimicrobiële eigenschappen in zwarte thee kunnen de darmgezondheid en -immuniteit helpen verbeteren.

5. Kan helpen de bloeddruk te verlagen

Hoge bloeddruk treft ongeveer 1 miljard mensen wereldwijd ( 16 ).

Het kan uw risico op hart- en nierfalen, beroerte, verlies van het gezichtsvermogen en hartaanvallen vergroten. Gelukkig kunnen veranderingen in uw dieet en levensstijl uw bloeddruk verlagen (17).

Een gerandomiseerde, gecontroleerde studie onderzocht de rol van zwarte thee bij het verlagen van de bloeddruk. Deelnemers dronken drie kopjes zwarte thee per dag gedurende zes maanden.

Uit de resultaten bleek dat degenen die zwarte thee dronken, een significante afname van de systolische en diastolische bloeddruk hadden, in vergelijking met de placebogroep (18).

Onderzoek naar de effecten van zwarte thee op de bloeddruk is echter verdeeld.

Een meta-analyse van vijf verschillende onderzoeken met 343 deelnemers onderzocht de invloed van het drinken van zwarte thee gedurende vier weken op de bloeddruk.

Hoewel de resultaten een aantal verbeteringen in de bloeddruk aantroffen, concludeerden de onderzoekers dat de bevindingen niet significant waren (19).

Het dagelijks drinken van zwarte thee en het opnemen van andere aanpassingen in levensstijl, zoals strategieën voor stressbeheer, kunnen ten goede komen aan mensen met een hoge bloeddruk.

Kortom: Hoge bloeddruk kan veel gezondheidscomplicaties veroorzaken. Regelmatig zwarte thee drinken kan helpen de systolische en diastolische bloeddruk te verlagen, maar het onderzoek is gemengd.

6. Kan helpen om het risico op een beroerte te verminderen

Een beroerte kan optreden wanneer een bloedvat in de hersenen wordt geblokkeerd of breuken. Het is wereldwijd de op één na belangrijkste doodsoorzaak (20).

Gelukkig is 80% van de beroertes te voorkomen. Als u bijvoorbeeld uw dieet, fysieke activiteit, bloeddruk en stoppen met roken beheert, kunt u het risico op een beroerte verminderen (21).

Interessant is dat studies hebben aangetoond dat het drinken van zwarte thee ook kan helpen het risico op een beroerte te verminderen.

Eén studie volgde 74.961 mensen gedurende meer dan 10 jaar. Het bleek dat degenen die vier of meer kopjes zwarte thee per dag dronken een 32% lager risico hadden op een beroerte dan degenen die geen thee dronken (22).

Een andere studie beoordeelde gegevens van negen verschillende onderzoeken, waaronder meer dan 194.965 deelnemers.

Onderzoekers ontdekten dat mensen die meer dan drie kopjes thee (zwarte of groene thee) per dag dronken hadden een 21% verminderd risico op een beroerte, in vergelijking met personen die minder dan een kopje koffie per dag dronken (23 ).

Kortom: Beroerte is wereldwijd de tweede belangrijkste doodsoorzaak. Gelukkig kan dit in veel gevallen worden voorkomen. Studies hebben aangetoond dat zwarte thee kan helpen het risico op een beroerte te verminderen.

7. Kan de bloedsuikerspiegel verlagen

Verhoogde bloedsuikerspiegels kunnen het risico op gezondheidscomplicaties verhogen, zoals diabetes type 2, obesitas, hart- en vaatziekten, nierfalen en depressie (2425) .

Het is gebleken dat het consumeren van grote hoeveelheden suiker, met name van gezoete dranken, de bloedsuikerspiegels en het risico op diabetes type 2 verhoogt (26).

Als je suiker eet, scheidt de alvleesklier een hormoon af, insuline genaamd, om de suiker naar de spieren te brengen om voor energie te worden gebruikt. Als u meer suiker eet dan uw lichaam nodig heeft wordt de overtollige suiker opgeslagen als vet.

Zwarte thee is een niet-gezoete drank waarvan is vastgesteld dat deze het gebruik van insuline in het lichaam bevordert.

In één reageerbuisstudie werd gekeken naar de insuline verhogende eigenschappen van thee en de componenten ervan. De resultaten toonden aan dat zwarte thee de insulineactiviteit meer dan 15 keer verhoogde.

Onderzoekers concludeerden dat verschillende verbindingen in thee de insulinespiegels verbeterden, met name een catechine genaamd epigallocatechinegallaat (27).

Een andere studie bij muizen vergeleek de effecten van extract van zwarte en groene thee op de bloedsuikerspiegel. Uit de resultaten bleek dat ze allebei de bloedsuikerspiegel verlaagden en verbeterden hoe het lichaam suikers omzet (28).

Kortom: Insuline is een hormoon dat wordt uitgescheiden als u suiker consumeert. Zwarte thee is een niet-gezoete drank die kan helpen het gebruik van insuline te verbeteren en de bloedsuikerspiegel te verlagen.

8. Kan helpen om het risico op kanker te verminderen

Meer dan 100 verschillende soorten kanker bestaan er, en sommige zijn niet te voorkomen.

Desalniettemin kunnen de polyfenolen die in zwarte thee worden aangetroffen, de overleving van kankercellen helpen voorkomen.

In een reageerbuisstudie werden de effecten van de polyfenolen in thee op kankercellen geanalyseerd. Hieruit bleek dat zwart en groene thee een rol kunnen spelen bij het reguleren van de groei van kankercellen en het verminderen van de ontwikkeling van nieuwe cellen (29).

Een andere studie analyseerde de effecten van de polyfenolen in zwarte thee op borstkanker. Hieruit bleek dat zwarte thee kan helpen de verspreiding van hormoonafhankelijke borsttumoren te voorkomen (30).

Hoewel zwarte thee niet als een alternatieve behandeling voor kanker moet worden beschouwd, heeft enig onderzoek het potentieel van zwarte thee aangetoond om de overleving van kankercellen te helpen verminderen.

Meer onderzoek bij mensen is nodig om de link tussen zwarte thee en kankercellen duidelijker te bepalen.

Kortom: Zwarte thee bevat polyfenolen, die kunnen helpen kankercellen in het lichaam te bestrijden. Hoewel het consumeren van zwarte thee kanker niet zal genezen, kan het de ontwikkeling van kankercellen helpen verminderen.

9. Kan de focus verbeteren

Zwarte thee bevat cafeïne en een aminozuur dat L-theanine wordt genoemd en dat de alertheid en focus kan verbeteren.

L-theanine verhoogt de alfa-activiteit in de hersenen, wat resulteert in ontspanning en een betere focus.

Studies hebben aangetoond dat dranken met L-theanine en cafeïne de grootste impact op de focus hebben vanwege de effecten van L-theanine op de hersenen (31).

Dit is misschien de reden waarom veel mensen meer stabiele energie rapporteren na het drinken van thee, in vergelijking met andere cafeïnehoudende dranken zoals koffie.

Twee gerandomiseerde studies testten de effecten van zwarte thee op nauwkeurigheid en alertheid. In beide onderzoeken verhoogde zwarte thee de nauwkeurigheid en de zelf gerapporteerde alertheid onder deelnemers aanzienlijk, vergeleken met een placebo (32).

Dit maakt zwarte thee tot een geweldige drank als je energie en concentratie wilt verbeteren zonder veel cafeïne.

Kortom: Zwarte thee kan de focus helpen verbeteren vanwege het gehalte aan cafeïne en het aminozuur L-theanine. Dit aminozuur verhoogt de alfa-activiteit in de hersenen, wat kan helpen de focus en alertheid te verbeteren.

10. Gemakkelijk te maken

Niet alleen is zwarte thee goed voor je, het is ook eenvoudig te maken.

Om zwarte thee te maken, breng eerst water aan de kook. Als u in de winkel gekochte theezakjes gebruikt, voegt u gewoon een theezakje toe aan een mok en vult u het met het warme water.

Als u losse thee gebruikt, gebruik dan 2-3 gram theeblaadjes voor elke 170 ml water in een zeef.

Laat de thee 3-5 minuten in het water trekken, afhankelijk van je smaakvoorkeur. Gebruik voor een sterkere thee meer theebladeren en langere tijd te laten trekken.

Verwijder na het weken de theeblaadjes of theezakjes uit het water en geniet ervan.

Kortom: Het maken van zwarte thee is eenvoudig en duurt slechts een paar minuten.  U kunt theezakjes of losse blaadjes gebruiken en de smaak naar uw voorkeur aanpassen.

Tot slot

Zwarte thee is een geweldige optie als u op zoek bent naar een caloriearme, niet-gezoete drank met minder cafeïne dan koffie of energiedranken.

Het heeft een sterke, unieke smaak en bevat veel antioxidanten, die verschillende gezondheidsvoordelen kunnen bieden. Deze omvatten verbeterde cholesterol, betere darmgezondheid en verlaagde bloeddruk.

Het beste van alles, het is eenvoudig te maken en is gemakkelijk te vinden bij veel winkels of online.

Als je dit nog niet eerder hebt gedaan, overweeg dan om zwarte thee te proberen, zodat je de talrijke voordelen voor de gezondheid kunt plukken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.